Sunday, June 5, 2011

Jenis-jenis guru yang terdapat di tempat aku (Part I)

Manusia dilahirkan dengan pelbagai ragam. Kalau semua manusia sama, tak syioook lah kan. Di sekolah aku ada macam-macam jenis guru. Guru-guru ini dikategorikan berdasarkan sikap dan approach mereka pada pelajar dan rakan-rakan sekerja. Sekiranya anda seorang guru, anda rasa kategori manakah yang paling hampir dengan diri anda.

1. Guru bajet bagus
Guru bajet bagus ni mana-mana pun ada. Bukan sahaja di kalangan guru, di kalangan pelajar, adik-beradik, saudara mara juga ada. Guru yang bajet bagus ni suka meletakkan salah pada pelajar tanpa mencermin diri dahulu. Mungkin cermin mereka retak seribu (cindai). Kadang-kadang sesama guru pun macam tu juga. Mereka sahaja eh! Tak boleh guna mereka nanti ada yang terasa buat laporan pula. Kahkahkah. Sesama guru pun dia sahaja yang betul. Guru yang bajet bagus ni umpama prefect di kalangan guru. Mungkin zaman sekolah dulu tak terpilih jadi pengawas bila dah jadi guru nak balas dendam. Hihi

kau pikir kau hebat sangat




2. Guru sugar high
Sugar high di sini bukan sebab guru ini sweet urine (ada budak tulis sweet urine masa time exam. kahkahkah) atau suka makan benda manis. Tak elok kaki kena potong insaf pun tak guna. Guru yang sugar high guru yang energetic dan banyak ketawa. Kebiasaannya guru sugar high mempunyai suara yang lantang macam komando askar. Aku rasa aku sugar high sebab setiap hari aku mesti gelak kadang dah macam kebas mulut dan pipi dan terus rasa awet muda. Ok, perasan. Takpe perasan macam ni, jangan perasan bagus sudah kelak dibenci.

3. Guru komando askar
Kalau suara high-piched boleh gegarkan gegendang telinga dan cairkan najis mutawasitah di dalam telinga, maka anda memang guru komando askar. Selalunya guru disiplin memang guru komando askar. Tapi masa zaman aku sekolah guru disiplin aku baik sampai aku tak sampai hati nak buat jahat tapi hang buat jugak kan -__-  Di tempat aku mengajar guru komando askar terbahagi kepada dua. Ada komando askar Israel (yang ni memang garang nak arwah), ada komando askar kadet remaja sekolah. Hihihi

4. Guru lindungan kaabah
Guru lindungan kaabah guru yang memiliki akhlak terpuji  tidak mengumpat tidak mengeji dan sudah pasti bukan diri ini. Di tempat aku seorang sahaja guru lindungan kaabah ini. Orangnya memang baik dan sangat lemah lembut. Kalau ada orang tengah mengumpat dia mesti terus bangun tak mahu dengar. Tapi yang baiknya dia tak ada buat muka tapi senyum memanjang. Aku rasa nak insofff bukan nak restoren mamak Insof tu tapi sebutan insaf dalam allughatul arabiyah.

5. Guru MIA
MIA person is everywhere. Di kalangan guru pun adaaa. Pun ada dua jenis. Ada yang jenis memang hilang tanpa diketahui sebab musabab ada yang hilang konon-konon kau lah manusia paling sibuk. 

6. Guru kool.
Bukan bukan. Bukan sekolah Shahrukh Khan dalam Mohabbatein tu. Ini guru yang cool sahaja. Orang lain semua tengah stress dia relax sahaja macam tak ada kerja. Orang lain berdebar takut kena marah dia senyum sahaja. Kadang-kadang aku jeles dengan guru yang macam ni tapi aku memang selalu nervous. Kadang-kadang tak ada apa-apa pun tapi datang sekolah rasa berdebar-debar. Harap-harap bukan masalah jantung. Ameen.

Mungkin lepas ni Jalil Hamid boleh buat lagu pasal guru jugak sebab sebenarnya ada banyak lagi jenis-jenis guru cuma aku dah malas ataupun boleh KIV nanti sambung buat entri baru hehehe. Okay, sekarang mahu bersiap pergi kenduri kahwin dan perlu bersedia secara mental dan fizikal kerana aku akan ditanya bila pula kenduri aku dan bila tertekan fizikal akan memberi ereksi mahu makan banyak. Tsk tsk.

4 comments:

afqh said...

guru sugar high tu first time dengar ha5

MissCapitalA said...

best lah kalo dpt cgu yg sporting cam tcher ni ^^ jom ngajar kat skola sye nak?thehee :)

TecerWidad said...

@afqh Percayalah kerana guru sugar high memang benar2 wujud. hihihi

TecerWidad said...

@MissCapitalA Boleh. Sila call JPN anda sekarang. Hahahaha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...