Tuesday, July 26, 2011

Happy Birthday Khairul Bariyyah

Hari ini merupakan birthday Khairul Bariyyah iaitu adik aku yang paling bongsu. Sudah berusia 21 tahun makanya sudah boleh bernikah kalau ada calon dan ada penyakit gedik yang luar dari biasa. Hehehe. Harap-harap dapat yang punya agama dan harta kerana haruslah diberi barang kemas serba melintang dan menegak kiranya mahu melangkah bendul yang bukan sebarang bendul. Dua bendul yang cantik jelita dan rupawan tak kurang menjadi sebutan.

Jadi hari ini aku sangat berbesar hati untuk menceritakan perihal adik aku yang paling bongsu dan selalu dambakan perhatian dari aku dan kakak-kakak serta abang-abangnya yang lain. Ok, mungkin bukan semua abang (kan?).

Khairul Bariyyah atau sedikit manja dengan panggilan Adik adalah makhluk dalam rumah aku yang kaya dengan nama panggilan. Kawan-kawan dan musuh-musuh di sekolahnya memanggilnya K-Own. Sebenarnya aku kurang pasti ejaan yang betul untuk nama yang ejaannya tidak ada unsur-unsur K-Pop. Nama adik aku datang dulu baru K-Pop ada kat Malaysia. Masa kecil-kecil emak saudara sebelah ayah (Cu Yam) aku panggil Khairul Bariyyah dengan nama Awon. Dah macam jenama Avon tapi aku tak sampai hati nak gelakkan dia. Dia memang manja tahap gaban dengan Cu Yam kerana sewaktu umur belum mumayyiz dia ditinggalkan emak dan ayah aku yang pergi menyahut seruan Kaabah.

Selain dari K-Own dan Awon, ada juga yang memanggil Khairul. Tetapi hanya aku dan ayah sahaja yang memanggilnya Khairul Bariyyah. Ya. Aku memanggil nama penuh. Cukup dengan harakat dan tajdid sekiranya perlu. Sekali dua ada juga aku membahasakannya sebagai Adik. Ada di antara rakan-rakannya menganggap aku aneh kerana memanggil dengan yang panjang lebar lebih dari dua suku kata.

Adik aku ini seorang yang maha sensitif. Aku ulang, maha sensitif. Hehehe. Mudah tersentap kalau tak kena gaya. Mudah sahaja kalau mahu tahu dia merajuk atau disampuk kesensitifan. Kebiasaannya mulut akan dimuncungkan seperti boleh diikat dan dibuat penyangkut. Matanya juga kerap menjeling dan cara berjalan lebih baju dari biasa. Situasi-situasi ini berlaku sekiranya punca merajuk datang dari kalangan ahli keluarga.

Tapi kalau merajuk dengan boyfee lain pula. Tak perlulah aku ceritakan di sini kerana tidak elok membuka kisah rumah tangga orang. Hehehe.

Sewaktu usianya separa mumayyiz. aku dan Kakchik sering mengusik atau berkerjasama membuli dan memainkan hati dan perasaannya. Kami berdua memang sepakat membawa berkat dan mengatakan Khairul Bariyyah sebagai anak buluh betung. Sebenarnya kami berdua kurang pasti (tak tahu langsung hakikatnya) apa itu anak buluh betung. Yang penting niat dan objektif untuk mengusik tercapai. Selalu juga dia menangis dan pernah mengugut untuk lari dari rumah. Hihihi.

Aku harap dengan tumbesaran dan peningkatan umur makanya rajuk dan sensitif berkurangan. Selamat hari lahir Khairul Bariyyah. Semoga dimurahkan rezeki and may success follow your way. Tak sabar tunggu Adik balik kerana mahu bergosip!!!!

3 comments:

khairul_bariyyah said...

touched~ *lap hingus* hehehe.. bnyk unsur2 tokok tmbah la kat sini.. hehe..

smntara tggu lgi sbulan, pi la dok gossip ngan adik 2nd last kakteh.. hehehe

tq mucho2 kakteh! syg kakteh ketat2! :D

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

Sesungguhnya kesemua di atas adalah benar. Tidak ada yang tidak benar melainkan yang benar-benar belaka. hehehe

By the way jangan ketat sangat. Nanti mendedahkan aurat pula.

khairul_bariyyah said...

mana pernah khairul ugut nak lari dpida rumah.. hihihi..

xpa, kita pakai jubah longgaq kat luaq, xdak la nmpak hat ketat 2.. hihihi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...