Friday, August 5, 2011

Kuiz Agama Sempena Ramadhan Al-Mubarak

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Wahhh entri-entri di bulan puasa memang kena bagi salam ye? Mungkin kerana tajuk entri yang berkisarkan keagamaan maka memulakan entri dengan memberi salam menjadi lebih afdal. Alhamdulillahi rabbil 'alimin. Wassolatu wassalamu ala ashrafil ambiya iwal mursalin. Wa'ala alihi wassohbihi ajma'in. Nampak tak. Sekarang entri ini menjadi lebih afdal dan lebih panjang. Hihihi. Tapi tak apa. Anda yang membaca mendapat pahala. Tak perlu berterima kasih. Menjadi tanggungjawab sesama orang Islam. Ok. Tiba-tiba rasa macam skema tulis eh. Taip macam ni. Bercakap tak apa tapi bila mengarang rasa macam an awkward moment.

Sempena dengan bulan ramadhan bulan puasa menambah iman maka aku sangat berbesar hati untuk menganjurkan Kuiz Agama Edisi Ramadhan. Syarat-syarat penyertaan sangat mudah. Pastikan anda beragama Islam dan telah bersunat. Yang tak sunat lagi tak boleh masuk wokey. Hadiah cuma untuk pemenang utama iaitu pakej percutian ke Istanbul (peewiittt *tepuk tepuk*). Setiap peserta yang menjawab semua soalan dengan betul akan menerima sijil penyertaan walaupun tak menang *tepuk lagi*

Wahhh murah hati betul cikgu ini *terharu*



Soalan pertama:










Ok. Aku tipu sahaja.

Ingat aku kaya macam Rosmah ke? Aku mana ada duit. Hutang PTPTN pun belum habis bayar mahu sponsor hadiah ke Istanbul. Tunggulah aku dapat suami jutawan. Hadiah pergi bulan pun aku offer. Eh. Kenapa perlu minta suami jutawan. Lebih baik aku yang jadi jutawan. Kalau suami jutawan tak mustahil dia akan kahwin lebih dari satu.

Ekceli pada hari keempat berpuasa aku telah mengadakan kuiz agama di dalam kelas. Kelas yang di hujung waktu dan pelajarnya juga kelas hujung-hujung buat aku geram kerana semua bising seperti tak berpuasa. Walaupun mengajar Bahasa Omputeh aku mempunyai pengetahuan agama yang aku rasa melayakkan aku menyertai Ustazah Pilihan tetapi dari segi umur telah terlebih walaupun rupa nampak macam remaja sekolah. Ok. Aku perasan. Namun dari segi aplikasi pengetahuan adalah kurang (banyak) jadi malu juga mahu pergi audition -_____-

Bilangan pelajar seramai 25 orang bisingnya seperti 100 orang. Suara masing-masing seperti ada build-in microphone. Aku pula malas mahu marah-marah kerana kelak pahala puasa kurang (dan hilang keremajaan). Maka aku meminta semua pelajar berdiri dan siapa yang mahu duduk perlu jawab soalan. Masing-masing pegang buku latihan English sambil selak-selak kamus kerana mereka menjangkakan soalan berkisar Bahasa Omputeh. Bukan aku memandang rendah pada mereka tetapi aku pernah tanya Things You Can See in Classroom. Ada yang jawab dog, frog, chicken. Huii ini sekolah ke zoo? Bila aku kata tak ada masing-masing terpisat-pisat. Aku tanya apa maksud dog dia jawab monyet. Ahhh. Banyaklah kau punya monyet. Kesimpulannya menyakitkan hati sahaja.
Aku lebih rela mereka tidur dari buat bising
Maka aku terus tanya soalan. Soalan aku yang pertama, 'Bagaimanakah niat puasa di bulan Ramadhan?'. Seorang sahaja yang angkat tangan. Yang lain semua muka puzzle. Nasib baik jawab betul. Soalan aku yang seterusnya, 'Bacakan doa sebelum makan.' Budak perempuan confident angkat tangan dan aku pun suruh dia baca.

Allah humma barik kana. Fi ma rozak kana. Wa kina 'azabannar

Kana kana. Entah datang dari mana buah kana. Mahu ketawa tapi macam kasihan. Maka anak ustaz yang iman tak dapat diwarisi ini mengajar sebutan yang betul.

Soalan seterusnya, 'Bacakan surah al-asr.' Ada tiga orang yang angkat tangan dan aku suruh ketiga-tiganya baca bersama-sama.

Wal asr. Innal insana lafi khus. Innallazi naamanu wa'amilussolihat.
Wa taawasau bis sob. Wa taawasau bis sob.

Astaghfirullah. Istighfar panjang aku. (ciri-ciri Ustazah Pilihan). Memang ketiga-tiga baca dengan kesalahan yang sama.

Macam-macam soalan aku tanya. Niat sembahyang fardhu pun tak boleh jawab. Sembahyang subuh jadi empat rakaat. Doa iftitah dan surah al-fatihah pun tak dapat nak beza. Memandangkan masing-masing mengaku puasa aku bertanyakan tentang solat tarawikh. Kebanyakkan pelajar lelaki mengaku pergi masjid sembahyang tarawikh *tapi sembahyang Subuh tak buat padahal semua bangun sahur*.  Maka sesi kuiz diteruskan dengan 'Bagaimanakah niat sembahyang tarawikh?'. Ramai-ramai mereka jawab,

Assolatu jamiah rahima kumullah. Assolatu laillah....

-____________________________-

Kau tengok. Niat sembahyang dengan selawat pun tak tahu. Wajib mereka malu dengan anak buah aku yang masa tadika dah tahu semua bab solat. 

Sesi kuiz agama tamat dengan penuh rasa kecewa. Mak ayah budak-budak ni buat apa di rumah. Kalau semua benda mahu sekolah yang ajarkan tak perlulah ada anak. 

tak tsk
Moralnya di sini ibu bapa sila jalankan tanggungjawab anda. Kalau anda tak pandai carilah guru untuk mengajar anda dan anak-anak anda. Agama itu penting tahu especially bab sembahyang. Tuhan tak akan tanya berapa koyan duit yang kau dah sedekah. Tuhan tak akan tanya berapa kali kau puasa sunat, berapa kali kau pergi umrah. Tuhan tanya bab sembahyang dulu. Jangan tahu buat anak dan beranak sahaja. 

Strike while the iron is hot
Melentur buluh biar dari rebungnya

13 comments:

khairul_bariyyah said...

huih, ustazah pilihan..calon isteri/ibu mithali.. ehem2.. heheheh.. :)

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

(cough) hihihi

Wawa Amran said...

Huhu~ Merisaukan.. Teacher, nk pnjm pic baby tgh solat tue bleh? He looks exactly like my roomates's nephew =)

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

Ambil la. Nak amek I sekali pun boleh. I single lagi. OK. Takdak kaitan.

Wawa Amran said...

Teacher I xleh amik walaupun single.. Lain jd nye nanti =P

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

Bolehhhhhh
Amek buat bibik pun I rela
Gaji tak cukup sebab Najib dgn Rosmah tahu perabes duit sahaja T__T

Wawa Amran said...

Btol ker??? Mati dah lar, nie yg nak posting dkt rumh nie, jd bibik part time kt rumah, bleh dpt gaji sket =P Sorry teacher, no vacancy for u =P

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

For a time being bagi lah i post bibik kat rumah tu
Please.....

Wawa Amran said...

Tooooo far.. From Baling to Melaka takes around 6 hours.. Ble nk wat keje bibik? bibik byk abes mse atas jln jer =P

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

I will ask Najib and Rosmah to lend me their private jet. Let's pray Rosmah wont be using it nak p jalan-jalan perabes duit. Kahkahkah

Wawa Amran said...

Hahahaha!! I bet you won't get a chance.. Jet tue 24jam standby utk Rosmah g mkn angin.. Die perabes duit hasil menabung dr kecik lar huhuhu =P Menabung lar sgt! =D

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

T___T
Kalau ada anugerah penabung paling hadat sumpah bleh bagi kat dia

Wawa Amran said...

Btol2.. Ape kte teacher wujudkan anugerah tue & bg kat die =P

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...