Monday, August 1, 2011

Perkara-perkara yang aku suka tentang puasa

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Bersyukur kita ke hadrat Ilahi kerana di hari yang penuh barakah ini dapat kita berkumpul dan menghirup udara segar (inhale). Ya. Udara di kampung aku masih segar kerana berhadapan dengan rumah aku ada sebuah gunung. Diulang, sebuah gunung. Bukan dua. Satu sahaja. Tetapi gunung ini menjadi mangsa manusia-manusia rakus kerana telah menjadi gondol. Bukan digondol kerana mahu bina rumah atau shopping complex macam Queensbay tetapi kerana sumber batu kapur. Wah, macam berilmiah sahaja entri kali ini. Ahh tak perlu aku cakap manusia rakus kerana aku rasa kalau aku punya lesen untuk menembak batu kapur sudah pasti berkoyan-koyan duit aku ada. Biasalah manusia, bila ada peluang depan mata mudah jadi haloba. Termasuklah aku. Hehehe

Ramadhan tiba lagi. Aku harap semua berjaya mengganti puasa sebelum tibanya Ramadhan. Aku tinggal puasa 6 hari sahaja dan telah berjaya memuasa enamkan puasa-puasa ganti tersebut. Tahun ini kebarangkalian untuk tidak tinggal puasa sangat tinggi. Awas. Aku tidak makan sebarang ubat ataupun kerana pregnant tetapi kerana kitaran kewanitaan aku yang sebegitu rupa *tak perlulah aku describe rupanya. Dah besar nanti mesti tahu. Kalau tak tahu juga tunggu la dah menikah nanti* makanya aku berpotensi untuk berehat dari mengganti puasa, insyaallahhh insyaallahhh. Walaupun bulan puasa perlu menahan lapar dan dahaga *dahaga kasih sayang tak perlu ditahan* ada beberapa perkara yang aku suka tentang puasa. Bahasa mudahnya aku antara manusia yang sukakan bulan puasa. Wahh macam bagus sahaja. Bajet nak masuk Ustazah Pilihan kah? Kahkahkah.


1) Menurunkan berat badan
Kerana perlu menahan lapar dan dahaga makanya berat menjadi lebih jinak dan manja untuk melakukan penurunan. Untuk pengetahuan semua berat aku 43kg. Mungkin ada cakap, ah gediklah minah ni nak kurus lagi. Tetapi harus juga untuk tahu tinggi aku cuma 149cm. When I was younger (maksudnya sekarang masih muda) berat aku cuma 38kg. Entah kenapa bekerja di Langkawi dahulu angin pantai yang panas dan masin membuatkan nafsu makan dan perut berereksi secara luar biasa dan berat badan menjadi liar naik sehingga 46kg. Oemjee. Namun terima kasih Herbalife yang telah membantu aku menjinakkan berat badan aku menjadi 41kg.
Seri ayu - kuih yang selalu menjadi pilihan
Di bulan puasa hanya waktu bersahur sahaja aku makan nasi. Kadang-kadang bihun sup dan kemudian nasi dan nasi. Aku kategori wajib bersahur dan makan makanan berat. Tanpa makanan berat maka aku menjadi tak bermaya rasa mahu curi-curi buka puasa tapi tersedar semua tu berdosa. Sesi berbuka puasa aku sangat mudah. Tak perlu air berais yang berwarna-warni. Tak perlu lauk-pauk seperti rakan syaiton. Aku hanya minum air teh o panas atau milo panas secawan. Makanan pula hanya tiga atau empat biji kuih. Bukan empat jenis. Empat biji sahaja. Kadang-kadang murtabak. Memang tidak ada nasi yang hanya membuatkan perut berat dan kemudian berpura-pura tak larat untuk berterawikh.

2) Murtabak Abang Man
Pasar Ramadhan dan bulan puasa bolehlah diibaratkan seperti isi dan kuku yang tiada sekam. Aku juga antara pengunjung tegar pasar Ramadhan. Tetapi pasar Ramadhan di tempat aku sahaja kerana ada murtabak Abang Man yang super duper delicious dan aku percaya Khairul Bariyyah pasti sedang meroyan dan meronta-ronta mahu pulang dan makan murtabak Abang Man. Hahaha  *sila kesali kerana tidak berada di rumah* Murtabak ini hanya dijual pada bulan puasa. Masa zaman aku sekolah rendah setiap hari dijual tetapi kemudian menjadi bermusim sahaja seperti Prosperity Burger McD. Aku tidak tahu bagaimana untuk menceritakan kelazatan murtabak ini. Saiznya yang kecil comel macam owner blog ini, kaya dengan kolestrol seperti daging dan minyak, memang tidak ada tandingan.

3) Bazar Ramadhan
Aku tak tahu pada orang lain pasar Ramadhan dan bazar Ramadhan mungkin tidak ada bezanya. Tetapi pada aku ada perbezaan selain dari ejaannya. Bazar Ramadhan menjual kelengkapan beraya seperti baju, sampin, tudung, dan songkok. Kasut dan sandal pun ada dijual tetapi kualiti dan nilainya mungkin tidak seperti Crocs yang melihat harganya sahaja terus mengucap panjang seperti anak Pak Imam terkantoi dengan ayahnya ketika menonton video .3gp. Di tempat aku lokasinya juga berbeza dan waktu perniagaan bazar ramadhan lebih panjang berbanding pasar ramadhan. Kepanjangannya tidak pula aku ukur kerana otak aku lembab sikit nak mengira.


Setiap kali Ramadhan aku akan memborong tudung seperti mahu berniaga. Aku tidak terpengaruh dengan gaya tudung Indonesia yang ada awning boleh kurangkan tempias ketika hujan atau melindungi sinar UV ketika cuaca panas terik. Tudung jenis shawl juga tidak mendapat tempat di hati kerana aku risau terbelit leher sendiri mati belum sempat nak bernikah. Tudung yang seperti nama ikan masih menjadi pilihan.

4) Program tv yang tidak merapu
Kedatangan Ramadhan juga memberi perubahan kepada stesen tv. Slot telenovela yang memaparkan pelakon wanita dieksploitasi lalu mendedahkan benjolan-benjolan yang aku tidak mahu ulas panjang-panjang diberhentikan untuk mengurangkan pengurangan pahala puasa. Hehehe. Cerita-cerita hantu yang buat aku tak takut tetapi lebih kepada memaki hamun kerana hantunya langsung tidak menakutkan dan rupa pula buruk sehingga menyesal tengok cerita bodoh begini, juga tidak ada dan digantikan cerita-cerita yang memberi pengajaran tetapi hanya insaf sekejap sahaja kemudian aku pun dah lupa. Hahaha. Keji betul perangai. Setiap petang pasti ada rancangan memasak. Mulut aku pasti akan berbunyi 'sedapnyaaa. Kita cuba buat mak' tetapi hampeh. Semuanya bersifat sementara. Begitu juga dengan resepi kuih raya. Sekadar menghabiskan kertas dan dakwat pen atau menumpulkan pensel.

5) Mengurangkan dosa mengumpat
Terus terang sahaja setiap hari pasti ada perkara yang diumpat. Ada umpatan yang dibenarkan ada juga seperti makan daging saudara sendiri -___- Apabila tidak dapat makan dan minum maka tidak boleh rejuvenate tubuh badan dan restore tenaga untuk bercakap. Penggunaan tenaga untuk bercakap haruslah diminimakan secara optimum kerana kelak akan meletihkan diri sendiri. Maka sesi umpatan dan kejian ditangguhkan ke waktu lain yang lebih bersesuaian. Hehehe.

Sebenarnya banyak lagi perkara-perkara yang aku suka tentang Ramadhan. Selain dari emak yang tiba-tiba menjadi rajin membuat pelbagai jenis kuih *Khairul Bariyyah, sila teruskan kecemburuan* aku juga menjadi lebih rajin ke dapur. Kebiasaannya aku memang dah rajin tetapi di bulan puasa tahap kerajinan meningkat sehingga menjadi pilihan untuk dibuat menantu. Hehehe. Ayuh kita tingkatkan prestasi bulan Ramadhan.Aku harap tidak ada yang aku kenali akan menjadi penumpang van mayat pada bulan puasa kali ini. Percaya atau tidak orang yang tinggalkan puasa sebenarnya tak takut Tuhan tetapi lebih takutkan manusia kerana sekiranya perbuatannya dilihat sudah pasti cerita tersebut akan dijaja. Tapi kalau Tuhan nampak tak apa. Tuhan tak bagitau kat orang lain (tazkirah selingan)

8 comments:

khairul_bariyyah said...

......ok fineeeeeeeee~!!!!!!!!!!!!! T__T

eh,anyway.. khairul ada baca paper hari tu, ustzah bahiyah kata kalo nk posa enam, kna gnti posa yg kita tinggai dulu.. sb dalam hadis kata, genapkan posa sebulan ramdhan, diikuti posa enam *tazkirah selingan*


mak mesti rindu nak mintak khairul buat roti jala ngan kuih cara.. hehehehe

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

dulu kakteh tanya ustaz kakteh dia kata tak.


mak tak kata apa pun. sila jangan perasan. hihihi

khairul_bariyyah said...

xtaw, sb khairul baca ustzah bahyah ngan ustaz pa xtaw lg sorg balas surat dekat paper..


mak simpan dlm hati tu.. hihihi..

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

pergh..hebat gila adik kerana boleh baca hati kakteh. Baca hati Ghazwan cuba. Hihihi

khairul_bariyyah said...

khairul ngan ghazwan xdak telepati yg teripta antara kami berdua *skema gila

hehehehe

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

memang skema sebeb terIPTA...budak IPTA laa kata..hihi

khairul_bariyyah said...

ceh, tertypo la pulak... -__-"

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

takpa.
teacher tak buat wavy line

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...