Thursday, September 22, 2011

Cerita Tentang Buah

Ini buah bukan sebarang buah. Ini cerita tentang anak buah. Bukan cerita dua biji buah kawen lepas tu dapat anak maka dipanggil anak buah. Kalau bahasa orang selalu pakai anak saudara. Orang di utara panggil anak menakan.  Bahasa Inggeris panggil niece atau nephew berdasarkan jantina anak buah tersebut.

Kakak dan kaklong

Ini antara anak buah aku. Yang kakak dipanggil kaklong, yang adik dibahasa kakak. Bukan dibahasa-bahasakan. Tapi dia membahasakan dirinya sebagai kakak. Budak-budak sekarang pandai bercakapnya tak macam zaman kita dulu. Bukan aku nak kata kita dulu tak pandai bercakap. Tapi kita semua naive. Hehehe.



Situasi 1
Berlaku di shopping complex antara kaklong dan umminya *ummi dia kakak ipar aku. Maksudnya umminya telah berkahwin dengan abang aku. Bukan aku yang telah berkahwin dengan adik ummi itu* (saja nak jelaskan supaya entri bertambah panjang dan tak mahu anda semua salah faham nanti kata aku kawen tak jemput pulakkk)

'Ummi, kaklong nak handbag macam ummi tu boleh tak?'

'Mana boleh. Kaklong kecik lagi. Dah besar nanti baru boleh ada handbag gitu'

Situasi 2
Berlaku di rumah antara kaklong, kakak dan umi.

Si kakak menjerit 'Ummi!!! Tengok kaklong ni. Dia nak amek barang kite'

'Ish kaklong. Bape kali ummi nak pesan. Awak dah besar. Awak mengalah la dengan adik awak'

'Ummi ni. Kaklong tak faham. Kejap hari tu kata kaklong kecik lagi. Hari ni kata kaklong besar pulak. Pening kepala kaklong'

-_______________-






Nasib baik bukan aku ummi mereka.




7 comments:

yui92 said...

nasib baik dy xminx handbag masa ummi dy kata dy dah besaq

Wawa Amran said...

Budak skarang mmg bijak2.. Buah fikiran yg kuar dr mulut die bleh wat kte tercengang.. Kat sekolah tak terlayan budak2 Tahun 1.. Soalan die, kte nk jwb pn segan.. Adeh~

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

yui92: dalam hati mungkin dia mintak

wawa: bukti sel-sel otak bersambung dan berfungsi dengan baik

yui92 said...

u can read minds? @.@

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

dalam hati mungkinnnnnnn

yui92 said...

should be a yes or a no..hehe tolak markah

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

tolak laa. spm dah lepassss

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...