Friday, September 2, 2011

Membaham di Rumah Terpelahang


Setiap kali hari raya, sudah menjadi tradisi keluarga aku akan mengadakan rumah terpelahang atau dalam bahasa omputehnya open house pada hari raya kedua. Kebiasaannya sanak-saudara dan rakan taulan akan muncul untuk membaham di rumah aku kerana seisi keluarga rumah Bini Ustaz semuanya handal memasak. Ini bukan cerita karut. Tidak ada yang benar melainkan yang benar-benar belaka. Selepas bermaaf-maafan, sesi membaham menanti kerana apabila ada open house perut diberi ruang istimewa kerana periuk digantung dan harus makan sepuas-puasnya. Hihihi

Tahun ini menu ditambah memandangkan selalu sahaja tidak cukup dan mereka yang datang di hujung-hujung tidak dapat menjamah hidangan lazat yang disediakan. Antara menu isimewa adalah nasi daging yang dihidangkan bersama air asam dan ayam masak merah, laksa Johor, baked macaroni cheese, trifle, puding roti, air roselle, dan kuih muih yang aku sendiri tak tahu nama mereka dan tak mahu ambil tahu pun kerana aku bukan peminat kuih raya.
Baked macaroni cheese. Credit to Tecer Widad.

Trifle. Credit to Khairul Bariyyah

Tetamu datang seawal jam 12.00 tengah hari. Aku belum mandi dan masih sibuk membakar macaroni. Sewaktu Bini Ustaz menghidangkan baked macaroni cheese, tidak sampai 10 minit telah habis dibaham para tetamu. Rahsianya haruslah diriku yang belum mandi ketika membakar macaroni tersebut. Hehehe.

Aku memang tak ramai kawan. Masing-masing mengexcusekan diri. Tapi tak apa, aku ini family type. Masa aku lebih banyak dihabiskan di rumah bersama Bini Ustaz dan anak-anaknya berbanding rakan-rakan. Kawan aku yang datang adalah Nurul Izani Zainol. Cantik gila dia sekarang!

Toothless smile vs kira-sendiri-gigi-aku smile

Pelajar-pelajar yang muncul adalah geng Baling sahaja. Yang lain-lain berjanji mahu datang tidak muncul tiba tanpa sebarang alasan yang munasarawak. Tsk tsk. Amar Yassir, you owed me.

Friends of Khairul Bariyyah
Cousins. Bini hang bunting kali kedua eh?
Family adik Bini Ustaz
With Athiyyah berlatar-belakang kuah laksa Johor Bini Ustaz.
: Lama gila tak jumpa hang!
Pak Ndak - adik ipar Bini Ustaz.
 Malu-malu padahal muda-muda dulu sakan bercinta tengok wayang segala.
Cousins. Kak Tun aku antara best chef in town.

Geng Baling. Jemput datang lagi tahun depan. Teacher up lagi duit raya tahun depan.
Saudara mara aku dari Penang tak datang tahun ini kerana abang Bini Ustaz yang aku panggil Pak Njang kurang sihat. Tahun depan sila datang dan meriahkan rumah Bini Ustaz kerana mereka semua pandai bergurau dan aku pasti harus menunaikan number one kerana ketawa tanpa henti kerana jenaka sambilan dari mereka.

Walaupun mengadakan rumah terpelahang, aku sempat bergedik-gedik di hadapan kamera. Pasangan aku tak lain tak bukan adik aku sendiri. Kami berdua memang pantang bertemu abang Haris abang ipar aku yang dulu pelajar aku ingat bapa saudara aku. Hahaha.
Kami gedik. Tapi bertempat.
Familyhood
Aku juga tak melepaskan peluang bergambar bersama keluarga. Seronok tahu bergambar bersama adik-beradik sendiri kerana mereka tidak akan ada kata mengata seperti gedik kerana masing-masing sudah mengenali. Kalau bersama rakan-rakan yang bajet lindungan kaabah sudah pasti anda akan dilabel gedik. Aku punya gambar, aku punya sukalah.

Pesta membaham tamat lewat petang. Aku tak ingat siapakah tetamu terakhir. Makanan masih berlebih tetapi tak perlu risau kerana anak-anak Bini Ustaz kebanyakkannya suka membaham.

Abang Haris and Kak Chaq
:Orang kata muka abang ipar aku macam Pak Ngah komposer tu. Ye ke?
Gambar-gambar yang ditangkap adalah ihsan abang ipar aku yang sangat baik hati. Bini dia, kakak aku baik hati juga. Dulu dia garang sekarang sudah boleh bergurau tanpa mengira waktu. Hehehe. Peace yaww!

Kepada semua tahun depan jemputlah meriahkan rumah terpelahang aku. Boleh kita membaham sambil bergurau senda bertepuk bertampar dan mengambil gambar tanpa dikenakan sebarang bayaran (aku harap begitu).  Pelajar-pelajar aku yang selalu mengaku rindu sila panjangkan langkah anda jika tidak aku tidak percaya dengan kata-kata rindu anda semua.

Selamat menyambut puasa enam!
Dapat duit raya jangan membazir

2 comments:

Wawa Amran said...

Thn nie thn akhir dpt duit raya~ Sedih =P

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

dah tak ingat perasaan tu sebab dah lama sgt berlalu. but ask khairul bariyyah. you both are in the same boat. hihihi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...