Friday, September 2, 2011

Perkara-perkara yang aku suka tentang raya


Hari Raya hari yang mulia. Tua muda miskin kaya, semua menyambutnya dengan gembira. Berhati-hati di jalan raya, semoga anda selamat tiba. Ok. Seperti biasa aku tidak tahu bagaimana memulakan entri-entri aku maka dengan kejinya aku telah menjadikan lagu raya iklan apa ntah sebagai intro entri ini. Entri terdahulu aku menceritakan tentang perkara-perkara yang aku suka tentang puasa. Di entri ini aku ingin menceritakan perkara-perkara yang aku suka tentang raya.

1) Makanan yang lazat-lazat
Rakyat Malaysia dan makanan berkolestrol tinggi mempunyai hubungan yang sangat rapat umpama carik-carik bulu ayam lama-lama bercantum juga. Mungkin tak berapa lama. Selalunya perihal diet dilupakan apabila tibanya hari raya. Segala ketupat lemang dan rendang dihentam tanpa berfikir panjang.



Lemang tahun ini sedap sehingga aku lupa tentang berat badan

Lihatlah dunia. Syurga makanan!

Kek raya. Ini semua punca kepada kaki kena potong

Ini juga contributing factor kepada pemotongan kaki

Konon bulan puasa jaga badan bagi yang  muda remaja. Yang tua pula takut penyakit tiga serangkai. Tidakkah seperti carik-carik bulu ayam, tapi dalam konteks ini tak lama. Kejap je terus bercantum.

2) Merapatkan ukhwah
Pemilihan perkataan bajet ustazah pilihan seperti biasa. Tetapi memang benar. Hari raya membolehkan aku berjumpa sanak saudara dan sahabat handai. Handai tu apa maksudnya? Aku memang selalu confuse. Kalau tengok karangan masa aku sekolah dahulu pasti ada garisan merah kerana aku tulis sahabat handal. Di mana kita tadi? Ya, merapatkan ukhwah. Semenjak kecil Encik Ustaz dan bininya akan membawa kami 9 adik-beradik ke rumah saudara-mara terutama yang telah tua. Encik Ustaz kata yang dah tua perlu dilawat kerana meraka sudah tidak punya tenaga mahu bergerak sana sini. Yang muda-muda boleh KIV dulu. Maka tradisi diteruskan dengan mendahulukan mereka dalam sesi lawatan sambil bergosip. Eh.

Cu Yam bersama Bini Ustaz.
Cu Yam sangat handal bercerita dan pasti membuat aku ketawa terkekeh-kekeh.
Ini pulak Cu Minah. Second best cook in town.
Long Jah. Zaman remajanya antara anak dara yang paling meletup di kampung aku
Sesi bersama warga berumur mencapai objektif merapatkan ukhwah. Tetapi kalau dengan mereka yang umurnya hanya lebih kurang aku sahaja sudah pasti menjadi sesi bergosip.

Gosip! Gosip!
Minah kepoh
Aku antara anak Bini Ustaz yang popular. Pergh, cakap nak gah aje. Ok, aku tukar. Aku antara anak Bini Ustaz yang paling dikenali kerana mulut aku yang ramah. Aku boleh bergaul dengan setiap lapisan umur kerana konon dulu aku mahu jadi D.O tapi aku malas nak cerita kenapa cita-cita aku itu tidak menjadi kenyataan.

3) Gantung periuk
Menggantung periuk ini mempunyai hubung-kait dengan perkara pertama iaitu makanan yang lazat. Hidangan yang lazat di rumah sanak-saudara dan jiran tetangga membuatkan Bini Ustaz membuat keputusan untuk menggantung periuk. Kebiasaannya periuk diletakkan di atas dapur. Maka apabila digantung bererti tidak ada aktiviti masak-memasak.
Membaham di rumah Cu Minah
Masing-masing muka tembok buat macam rumah sendiri
Hentam sahaja makanan di rumah orang. Bedal sahaja semua menu dan lupakan agenda memasak. Bagus juga kerana secara tidak langsung tak perlu membasuh pinggan dan periuk. Seronok bukan?

4) Duit raya
Umur 28 bukan halangan untuk mendapat duit raya. Tahun ini aku berjaya memperoleh duit raya kurang dari RM150. Walaupun tidak balik modal tapi harus bersyukur dengan apa yang ada. Lagipun Kak Mah dan Abang Jib dah bagi duit raya. Harap-harap hujung tahun nanti Kak Mah akan pujuk lagi Abang Jib untuk buat perkara yang sama.

5) Mencuci mata
Hari Raya juga aku berpeluang mencuci mata dengan melihat jejaka-jejaka memakai baju Melayu. Tahukah jejaka-jejaka hangat sekalian, anda kelihatan lebih kacak dengan berbaju Melayu. Melihat jejaka berbaju melayu terus melompat rasa nak ajak nikah tapi nanti nampak desperate maka pendamkan sahaja perasaan.
Walaupun masih kecil tetapi boleh di-booking buat menantu.
Dah besar nanti harus wajahnya kacak membunuh.
6) Bergambar tak ingat dunia
Ketibaan Abang Ipar aku sangat dinanti-nanti kerana beliau suka mengambil gambar dan aku pula memang suka berposing sakan. Setiap tahun ratusan keping gambar diambil dan aku mengambil peluang ini melihat tranformasi diri aku sama ada semakin gemuk atau sudah hilang keremajaan.
Masih kecil dan comel. Terima kasih.
Bagaimana dengan sambutan raya anda? Setiap tahun aku memang menantikan hari raya kerana banyak perkara menarik yang hanya ada ketika raya. Tahukah anda apabila anda menjadi ibu bapa dan anak sudah besar anda bakal menerima duit raya. Sekarang perasaan tak-sabar-nak-nikah muncul semula kerana mahu anak yang ramai dah besar nanti boleh mngepau mereka.

Oh ya, the best cook in town is none other than me, myself and I.

4 comments:

(konsonan)mmysIA(vokal) said...

gambar yg "minah kepoh" tu sama macam gambar dlm fb saya yg dilabel inappropriate 2...

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

tecer takdak FB maka tak tahu.

(konsonan)mmysIA(vokal) said...

buat la... penting kot..

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

malas. nanti bertambah plak stalker and hater.hihihi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...