Saturday, September 24, 2011

Things I miss about my school life (Part I)

'School sucks!'

'Sekolah macam haremmmmmmm'

'School *&%$@!'

Pernahkah anda mendengar rakan-rakan atau musuh-musuh anda melafazkan phrase di atas diikuti dengan carutan-carutan ringan atau berat atau mungkin kutuk-mengutuk dan kesimpulan yang anda dapat buat, sekolah memang tak best.

Zaman ketika anda sedang belajar mungkin anda merasakan zaman sekolah seperti neraka dunia terutama bagi mereka yang tinggal di asrama. Apa pun tak boleh. Buat itu tak kena, buat ini tak kena. Tetapi setelah anda menamatkan zaman sekolah menengah, pasti anda akan merindui beberapa perkara yang anda lalui semasa di sekolah especially bila anda sedang melayan perasaan atau down memory lane bersama rakan-rakan atau bekas musuh anda.

Aku juga bila datang angin gedik rindu zaman persekolahan yang penuh dengan gila-gila remaja Faizal Hussein.

1) Makan di dewan makan
Makan nasi kawah di dewan makan merupakan perkara pertama yang aku selalu rindu tentang zaman persekolahan. Aku dulu tak pernah miss makan di dewan makan. Tak kisah lauk ikan atau apa sahaja memang aku akan bersegera ke dewan makan apabila tiba waktunya. Masih ada beberapa menu yang aku ingat seperti sarapan nasi lemak on Mondays and Thursdays. Menu kari daging, ikan goreng dan gado-gado pada hari Rabu. Makan ice-cream setiap Jumaat. Dinner ayam goreng, tomyam sayur dan sambal belacan pada hari Sabtu. Kalau angin rindu aku terlebih biasanya aku akan request Bini Ustaz menyediakan combination menu dewan makan.


Zaman aku bersekolah dulu masakan di dewan makan memang sedap sampai rasa macam nak jilat tray tapi harus menunjukkan budi bahasa tinggi memandangkan diri anak ustaz dan dan perlu ada rasa malu kerana malu itu sebahagian dari iman. Air milo panas time supper juga aku tak pernah tak minum kalau tak ada sebab-sebab munasarawak. Tetapi sekiranya dewan makan anda tak best, mungkin aktiviti makan di dewan makan anda bukanlah salah satu perkara yang dirindui tetapi hanya menjadi kutukan atau carutan dan disudahi dengan penuh sesalan. Oh ya. Jangan lupa sembahyang sunat taubat.

2) Sembahyang berjemaah di surau
Statement ini bukanlah statement bajet bagus atau konon anak ustaz. Tetapi kadang-kala memang aku rindu nak sembahyang berjemaah terutamanya selepas 'ketiadaan' ustaz. Sembahyang berjemaah di surau seronok walaupun pernah beberapa kali. Okay. Tipu. Walaupun banyak kali juga aku didenda akibat lewat ke surau. Bukan sengaja. Ada hal. Tapi ada jugak yang sengaja. Hahahaha


Antara imam-imam yang aku suka Abang Zaidi dan Abang Izzuddin. Bacaan sedap. Makhraj sebutan jelas. Tidak terlalu berlagu sehingga aku sebagai jemaah hilang khusyuk ketika sembahyang. Kalau yang lain-lain bukanlah tidak bagus, tapi bukan favourite akulah.

Tazkirah selingan : 'Abu Mas'ud meriwayatkan: Seorang laki-laki berkata kepada Nabi s.a.w: Wahai Rasul, saya tidak tahu siapa yang solatnya lebih lama dari si polan... Aku (laki-laki itu) lalu bercerita: Maka saya pada saat itu melihat Rasullullah sangat marah dan bersabda: Wahai manusia, sesungguhnya kalian itu bermacam-macam, maka barangsiapa mengimami solat hendaknya meringankan, kerana (di dalam jemaah itu) ada orang-orang yang (mungkin) sakit, lemah dan punya kepentingan (mendesak).'

3) Melanggar peraturan asrama dan sekolah
Ini merupakan perkara yang paling menyoronokkan sewaktu zaman persekolahan. Ia menjadi perkara yang akan dikenang sampai bila-bila dan seorang dari kawan aku pernah meluahkan rasa kesalnya kerana tidak pernah langsung melanggar peraturan ketika di sekolah atau asrama dahulu. Awas, aku tidak berniat mahu menghasut siapa-siapa untuk melanggar peraturan. Aku pun tak adalah buat yang dahsyat-dahsyat. Sekadar ponteng prep, ponteng roll-call, tak pakai sarung kaki dan perkara-perkara lain yang tak perlulah didedahkan di sini. Hehehe.


Keseronokkan melanggar peraturan asrama atau sekolah adalah kerana ia menyebabkan anda menjadi sangat kreatif dan sekaligus menyebabkan adrenaline rush kerana anda seboleh-bolehnya akan elak dari terkantoi.

4) Hukuman dan denda secara berjemaah
Kehidupan zaman sekolah dan asrama bukan sahaja anda sembahyang atau makan secara berjemaah tetapi anda turut didenda secara berjemaah. Ia berkait rapat dengan point ketiga kerana apabila ada salahnya maka adalah habuannya. Sewaktu diri anda didenda, akan ada dua perkara yang bermain dalam fikiran anda dan ianya bergantung pada tahap ke'otai'an diri anda. Sekiranya anda baru sahaja menceburi bidang ini, pasti hati anda penuh dengan sesalan dan berjanji tidak mahu buat lagi. Tetapi sekiranya anda memang otai tahap dewa sudah pasti anda relax sahaja dan habis-habis pun anda hanya akan menyumpah seranah diri sendiri kerana gagal dalam operasi anda sendiri.
Ihsan pokcik google

Aku rasa tak perlulah aku memanjangkan entri dengan menceritakan denda-denda yang telah aku lalui untuk memanjangkan entri ini kerana semuanya telah aku ceritakan dalam entri terdahulu. Bukanlah aku merindui denda-denda atau hukuman yang pernah aku lalui nanti ada pula yang tiba-tiba jumpa aku mahu denda aku. Tetapi aku terasa lucu dengan perbuatan sendiri dan salute dengan cikgu-cikgu yang sungguh kreatif memikirkan jenis-jenis denda untuk pesalah-pesalah seperti aku.

5) Cinta monyet
Jangan tipu sekiranya anda tidak pernah minat siapa-siapa zaman sekolah dulu. Sekiranya berwajah comel jelita atau kacak membunuh sudah pasti anda menjadi buruan gadis-gadis atau jejaka-jejaka hangat di sekolah anda. Zaman sekolah dahulu aku berdahi jendul, hidung panjang atau senang cerita muka aku tidak begitu proportionate *nak cakap sekarang membesar jadi comel dan cantik*. Hahaha macam haremmmm.

Aku juga pernah TERminat pada sesorang yang setahun lebih tua dari aku. Orangnya kacak membunuh dan memang menjadi buruan gadis-gadis hangat dan hangit di sekolah. Aku mungkin kategori hangit. Aku sedar siapa aku yang dulu. Sehangit-hangit aku dahulu, sewaktu di tingkatan 4 aku mendapat nota cinta pertama dari jejaka N dan A. Paling seronok jejaka A merupakan jejaka hangat yang setahun lebih tua itewwww (sebut dengan penuh gedik).

6) Klik yang best
Kawan-kawan zaman sekolah memang terbaekkkkkkk. Kalau rasa sedih memang boleh menangis sama-sama. Kalau ketawa pun boleh sama-sama. Selepas tamat zaman persekolahan hubungan dengan rakan anda menjadi tak berapa best kerana faktor peningkatan usia dan kematangan. Bila dah ada pakwe atau makwe biasanya ketika menangis atau sedih sahaja mereka mencari kawan mereka. Zaman bekerja pula masing-masing mula berkeluarga dan ada anak maka berkemungkinan nombor anda pun telah terdelete dari handphone rakan-rakan anda.

Lima tahun di sekolah menengah aku berkawan dengan semua orang yang bukan pengawas. Hihihi. Geng-geng pengawas hanya beberapa orang sahaja yang menjadi pilihan kerana bimbang perbuatan-perbuatan aku dan rakan-rakan didedahkan dengan atau tanpa sengaja.





Banyak lagi perkara yang aku rindu tentang school life. Sewaktu aku sedang bersekolah mungkin aku rasa  rasa tak suka dan benci sehingga rasa mahu pindah sekolah atau mahu sentetkan cikgu-cikgu yang telah mendenda aku. Tetapi sekarang tidak lagiiii *sebut macam iklan syampoo anti kelumumur*

Pesanan aku jangan jadikan point ketiga aku untuk anda melanggar peraturan sekolah. Zaman aku dahulu tak ada merit demerit bagai maka peluang melanjutkan pelajaran tidak kelabu asap. Zaman sekarang maha mencabar maka sedikit sahaja kesalahan anda mungkin akan membuatkan anda menyesal sampai bila-bila.





15 comments:

yui92 said...

haha.. sekolah mmg besz...

saya masa kat sekolah tingktn 1-3 mmg beriman gila. bila tingktn 4 baru la tumbuh ekoq..hehe

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

Mungkin sebab beriman GILA yang menyebabkan iman itu tidak istiqamah. Harharhar

yui92 said...

astaghfirullah...

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

ayuh solat taubat bersama

khairul_bariyyah said...

"ke mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasik" hihihihi

Wawa Amran said...

Wawa lari dr asrama, balik gie sekolah harian.. Padahal best jer duk asrama tp si cengeng! Tiap kali call rumah nangis.. So kene hambat balik..

Masuk sekolah harian jd pengawas tp wat jht jgk.. All girls school, cinta monyet berlaku di pusat tusyen ngehehehe

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

khairul bariyyah: maksud?

wawa: sekiranya anak anda melakukan perbuatan yang sama sila reflect diri sendiri. hihihi

suffiakmal said...

dok berasa muda le tuuuuuuuuu. hehehe.JK okay.eh teacher mmg muda pun kan. hiks

Wawa Amran said...

Haha! btol2.. Kalu ade anak ikot jejak langkah, xleh nk mrh die lar huhu~

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

suffiakmal: always and no doubt about it

wawa: bagus!

raja merseyside said...

haha...waktu sekolah paling best dan seronok..hidup diselebungi dgn pengalaman yg berwarna-warni...paling syok sekali lepas pindah pi ikups...baru rasa nak bersyukur time dok di agama baling...dewan makan agama baling paling sempoi sekali...perghh..klau bab makan ka mmg xpenah tuang...siap ulang alik masuk dewan ambik makanan lebih...klau kat ikups ka kompom2 xmasuk dah..hahaha...klau bab buat aktiviti extrme agma bling pling bnyk berbndaning ikups..tpi srius x ikut peraturan adalah perkara paling best hidup di asrama..rindu pulak zaman berebut2 remote astro di ikups dulu..hahah..ni kes xdak astro kat rmah yg jdi rebutan ni..huuhhuhu

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

agama baling memang terbaekkkk

Faris 'Azim said...

nice artikel...

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

a nice article is the reflection of the writer. hahaha

Sorcerer's Stone said...

SMKAB ka???? mmg terbaek..tambah2 time chef pak su masak.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...