Sunday, September 11, 2011

Tiada Panggilan Sepenting Seruan Ilahi

Pernah tak nampak pesanan penuh bermakna ini bila sembahyang di surau atau masjid. Kalau tak pernah mungkin anda cuma sembahyang di rumah. Bawa-bawalah sembahyang di surau atau masjid (ceh macam bagus padahal aku cuma pergi surau di shopping complex). Tapi kalau anda sembahyang berjemaah di rumah anda adalah calon Ustazah Pilihan dan Imam Muda kategori wajib pergi uji bakat.

Masa first time aku nampak this signboard, pesanan yang dipesan adalah 'Tiada panggilan sepenting panggilan Ilahi'.
Aku terus terbayang mati. Ya, MATI. Mim alif ta ya.
Mungkin pencipta pesanan ini membaca isi hati aku maka ditukar kepada seruan Ilahi.
Terima kasih.
Selesai keraguan aku.

Abang aku cakap handphone berbunyi masa tengah sembahyang boleh jawab. Tapi jawab masa nak rukuk atau sujud, atau bangun dari sujud dan cakap Allahuakbar masa jawab. Dengan harapan orang yang memanggil faham kita tengah sembahyang dan maksud tersirat telefon lepas ni atau hantar message jimat.

Tapi takut juga sembahyang terbatal sebab lebih dari tiga pergerakkan (aku confuse k ada satu atau dua). Mungkin handphone boleh diattachkan di pinggang dengan tali maka lepas jawab boleh lepas begitu sahaja tanpa perlu seluk letak dalam poket semula.

Tapi nanti handphone swing sana sini tak khusyuk juga.

Masalah. Masalah. (sambil geleng kepala)

Kalau si pemanggil bukan beragama Islam agak-agak dia faham tak tiba-tiba dia cakap hello aku jawab Allahuakbar.

Masalah juga. Masalah juga. (sambil angguk-angguk)

Tapi kalau yang beragama Islam pun kalau dia tak tahu parah jugak.
Dia bagi salam aku jawab Allahuakbar.
Agak-agak dia pergi report tak kat jabatan agama aku ikut ajaran sesat sebab jawab salam dengan Allahuakbar?


3 comments:

Wawa Amran said...

Kelakar~ Susah jugak nk jawab persoalan nie.. rumit2 =D

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...
This comment has been removed by the author.
h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

itulah.
susahkan.
kalau tak off, silentkan je handphone tu.
tapi kalau terlupa yang payahhh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...