Thursday, October 6, 2011

Tazkirah bersama anak ustaz (iman tak dapat diwarisi)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Apa khabar pembaca sekalian? Aku harap semuanya telah pun menjalankan tanggungjawab sebagai seorang Islam. Kepada yang belum sembahyang jangan cuba-cuba meneruskan pembacaan entri ini. Sila pangkah dan datang semula setelah bersolat. Jangan suka-suka nak kombo zohor-asar macam makan kfc (cewah cewah pandai nasihat).

Hari ini aku nak kongsi satu perkara yang aku rasa tak ramai orang tahu dan aku rasa terpanggil (tak tahu siapa yang panggil) nak menazkirahkan anda semua tentang fadhilat sembahyang jemaah dari sudut yang agak berbeza. Kisahnya tentang seorang saintis barat yang mengkaji tentang kenapa umat Islam digalakkan sembahyang berjemaah and end up dia masuk Islam.

Ya ya. Aku tahu bunyi macam cliché. Tapi aku rasa menarik untuk dikongsi in fact kawan-kawan zaman sekolah kagum bila aku cakap tentang ini sewaktu sesi tazkirah subuh. Jangan buat-buat lupa anak ustaz ini memang selalu didenda bagi tazkirah.

Ekceli kakak aku yang cerita pasal ni. Dan ilmu yang baik tak elok simpan buat pekasam. Lagipun aku bukan selera sangat makan pekasam.

Okay. Begini ya. Memandangkan saintis tersebut asyik tertanya-tanya maka tanpa membuang masa dia pun memulakan kajiannya. Berhari-hari dia mengkaji dan cuba mencari perkaitan antara sembahyang lima waktu dan sembahyang jemaah dan akhirnya tarraaaa (magician buat bunyi sambil selak kain muncul sang merpati)


Saintis tersebut mendapati sembahyang jemaah sebenarnya untuk rejuvenate badan kita. Bunyi macam minum minuman isotonik do do do the dewww. Tapi tidak hadirin sekalian. Sembahyang itu sendiri memang untuk mengambalikan tenaga tetapi jika setiap sembahyang dijemaahkan, maka sekaligus dapat mempositifkan cas-cas negatif dalam badan kita.

Contohnya sembahyang subuh. Sembahyang subuh dua rakaat sahaja. Mengapa? Kerana kita baru sahaja bangun dari tidur maka badan masih segar bugar sembahyang dua rakaat cukup. Dan apabila solat subuh itu dijemaahkan kita duduk sebelah-menyebelah masing-masing badan cas positif maka posotif bertemu positif jadi apa? POSITIFFFF (jawab ramai-ramai)

Sembahyang zohor pula empat rakaat. Kenapa lebih dua rakaat dari subuh? Sebab masa ni masing-masing badan dah tak berapa nak bertenaga dan tadikan dah cakap sembahyang tu nak tambah tenaga. Jadi bila dan cas lama sikit (empat rakaat ya' know) banyaklah tenaga. Badan yang separa letih masudnya cas-cas negatif yang banyak. Tapi apabila solat zohor itu dijemaahkan kita duduk sebelah-menyebelah masing-masing badan cas negatif maka negatif bertemu negatif jadi apa? POSITIFFFF (jawab ramai-ramai muka masing-masing eksaited)

Begitu juga dengan asar. Waktu asar lagilah badan memang tak larat gila kalau tak kena gaya memang tidur so konsep masih sama dengan sembahyang zohor.  Walaupun dah remang-remang petang masih perlu tenaga banyak sebab itu sembahyang empat rakaat. Petang pula kita digalakkan beriadah. Tidur waktu petang time asar mewarisi kegilaan tahu. Aku pula petang-petang buat zumba dan malam senang mahu tidur.

Sembahyang maghrib juga masih sama. Waktu maghrib biasanya dah bertenaga sebab badan dah wangi. Tak macam waktu zohor dan asar biasanya di sekolah atau tempat kerja jadi badan melekit ketiak masam busuk kepam maka cas negatif lebih mendominasi. Waktu maghrib biasa dah jadi cas positif.

OH EM JI! Hebatnya saintis barat susah payah kaji dan masuk Islam. Kita yang sekadar mewarisi memang selalunya tak berapa nak hebat -___-

Termasuklah aku sekali. Sudahlah agama Islam hanya diwarisi, iman seorang ayah bergelar ustaz tak dapat pula nak kaut sekali. Tercicir di mana tak tahu. Harus aku report balai polis tentang keciciran yang berlaku. Hahaha. Sumpah lepas tu aku kena maki dengan polis.

Okay okay. Tak elok sebut maki-maki kerana entri ini berkisarkan (blender?) keagamaan. Ayuh kita sambung.

Tapi. Wah. Ada tapi-tapi pulak. Macam drama melayu yang cakap tapi kemudian watak lagi satu cakap tak ada tapi-tapi dengan muka bengis.

Okay. Aku ulang.

Tapi kenapa sembahyang isyak empat rakaat? Kenapa empat? Kenapa why walimaza? Sembahyang itu nak tambah tenaga. Lepas sembahyang isyak sudah boleh tidur tak payah tenaga banyak-banyak.

Maka saintis tersebut meneruskan kajiannya dan tarraaaa (sekali lagi tapi kali ni magician bawa keluar bunga dari celah ketiak)

Sebab nak bangun tahajud dan qiamullail rupanya. Sebab itulah sembahyang empat rakaat.

Tak payah nak tambah tenaga lari ke luar rumah jerit ke langit 'AKU NAK POWERRRRR'. Sembahyang lima waktu dengan jemaah sekali dah cukup keperluan tenaga.



'Sembahyanglah kamu di belakang imam sebelum kamu disembahyangkan dihadapan imam'
























11 comments:

Wawa Amran said...
This comment has been removed by the author.
Wawa Amran said...

Thanks for sharing tecer.. Satu lagi ilmu dipelajari.. Al-maklum lah, skolah Methodist cetek ilmu agama *facepalm

yui92 said...

ttiba rasa beriman sebentar..hehe no lah...


nice info tcher =p=p=p

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

Wawa: Oklah wawa pun sekolah agama juga dulu. Cuma agama lainlah. Hihihi

yui92: nak bagi tahu i ni all-rounder (konon) kahkahkah

Wawa Amran said...

Mujur xde church bagai kat skolah tue.. Dulu bangga pegi skolah tue sbb one of the top schools tp skarang malu nk bgtau Wawa nie former student skolah tue.. Ilmu agama sangat cetek.. Tue yg paling menyedihkan..

yui92 said...

tcher mmg rounded (bulat) oppsss

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

Wawa: ala, lepas ni orang tanya mengaku je pegi sekolah agama.

yui92: biar bulat yang penting cun melecun

yui92 said...

xboleh kata apa sbb xdan jumpa haritu..haha

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

cikgu mana bleh tipu-tipu

Wawa Amran said...

Uish~ Tak mo lar.. Mencemarkan nama skolah agama.. Wawa doa lepas solat pun rujuk buku himpunan doa.. X gamak lar nk mengaku sekolah agama.. Malu..

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

selalunya perkara ini dijadikan gurauan bersama rakan-rakan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...