Saturday, November 12, 2011

Kembang Semangkuk vs Kembang Seluar



Zaman aku kecil-kecil dulu ustaz selalu paksa aku makan buah kembang semangkuk. Aku memang tak selera tapi aku memang tak berani nak membantah. Ustaz cakap buah kembang semangkuk boleh bagi sejuk badan. Aku mamalia. Memanglah badan aku panas.




Bila dah besar begini baru aku tahu kalau kita order laici kang di kedai memang ada buah kembang semangkuk. Tapi kalau order kat kedai makanlah. Kalau order kat kedai basikal pun dapat jugak makan. Makan penamparlah tapinya.







Tapi aku bukan nak cerita asal usul buah kembang semangkuk nih. Tapi lebih kepada nak cerita kembang seluar. Kembang seluar yang berlaku bukan akibat jenis kain yang memang kalau tak kena gaya kalau basuh kembang satu macam. Dari saiz S boleh jadi saiz M atau L. Besar gedabak!




Aku sedang mengalami proses kembang seluar dalam konteks hyperbola kerana entri ini. Kalau aku kaya raya memang aku buat kenduri tujuh hari tujuh malam jamu makan dan minum yang sedap-sedap. Tapi kerana tidak ada wang yang mencukupi maka aku anjurkan kita sujud syukur ramai-ramai sahaja. Malangnya aku tidak boleh imamkan sujud syukur tersebut kalau ada makmum lelaki walaupun nama aku bunyi lebih kurang macam Amina Wadud.





Oh ya, sebagai tambahan aku sangat suka entri ini. Bagus juga ada balas-balas entri begini. Boleh tulis panjang-panjang dan ayat yang sedap dibaca. Nak balas pantun leceh sebab nak rhyme bagai. Pastu ada kerat-kerat lagi. Tapi sekali sekala gedik berpantun seronok juga. Macam sik-sik batang pinang, sapa bisik nak bertunang.


Klik to join


Aku menggalakkan anda mengimarahkan segmen ini kerana anda pasti dapat relate perasaan yang dialami oleh aku ketika ini. Dan pujian yang diberikan tidak melebih-lebih dan memang ada bau keikhlasan.





Ok Solihin. Thank you for the thoughts. Siapa-siapa nak aku belanja makan bolehlah buat entri tribute begini untuk aku. Sangat afdal tambah-tambah dilakukan secara istiqamah. Kahkahkah.




P.s. Tak sangka jugak aku ni rupanya aku boleh inspire orang lain. Maka di sini juga mahu memberikan kredit kepada Faris 'Azim for this beautiful entry. Kredit di sini bukan kredit top-up handphone. Lainlah kalau aku banyak duit (rakyat) macam Kak Mah. Kredit di sini maksudnya acknowledgement.





I heart you Solihin and Faris 'Azim.







5 comments:

Pak Ngah Din said...

dang dang pi pendang, sila lah mai pendang

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

pi aloq setaq tengok cek det
maaplah, i tak dak duit

yui92 said...

haha... terima kasih laa join..

Muhammad Faris 'Azim said...

:)







(keadaan di atas menggambarkan saya tengah senyum dan tak tahu nak tulis apa-apa)

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

yui92: haha... sama-sama la



Faris 'Azim: jangan sampai putus urat senyum sudah :p

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...