Friday, November 25, 2011

Menu-menu yang tidak boleh dipesan di kedai makan


"Ya kak, adik manis mau makan apa. Roti ada, nasi ada, mee ada, macam-macam ada, semua ada"

Bagi anda yang biasa makan di luar sudah pasti biasa dengan dialog keramat pelayan-pelayan kedai makan atau restoren yang anda kunjungi. Keramat di sini bukan bererti benda yang suci dah berhikmat atau mungkin anda yang terbayangkan kisah seram suam-suam kuku dari Indonesia. Tetapi dialog keramat yang dimaksudkan dalam konteks ini adalah dialog yang sering diulang-ulang sehingga anda sebagai pengunjung sudah boleh hafal selancar anda menghafal ayat lazim dan doa-doa harian dalam kelas Kafa semasa di bangku sekolah. Dah besar panjang gini cuba tanya doa keluar tandas. Belum tentu semua lepas.

Tetapi dalam sedar atau tidak sebenarnya penggunaan phrase atau frasa 'semua ada' adalah sangat tidak wajar digunakan kerana tidak semua menu yang bermula dengan perkataan makan atau air boleh dibuat walaupun tiada dalam menu. Ya' know, bila kita pergi kedai makan memang biasa kita cakap 'minum air epal segar, makan kuetiau ladna' *sanggup google ejaan kuetiau yang betul*

Ayuh kita lihat (dan baca) menu-menu yang tidak boleh dipesan di kedai makan.

1) Makan kenduri
Menjawab makan kenduri sebagai pilihan menu untuk dimakan adalah tidak dibenarkan kerana berkemungkinan mendatangkan rasa marah dari pelayan atau tauke kedai tersebut. Sekiranya tauke kedai mengamalkan ilmu hitam tidak mustahil anda bakal disentet dan mendapat sengal-sengal badan apabila sampai di rumah. Makan kenduri bukan sejenis menu tetapi aku rasa lebih kepada sejenis perbuatan. Tambah-tambah time cuti sekolah begini memang banyak orang buat kenduri dan kita yang dijemput bolehlah pergi makan kenduri.


Sepanjang aku makan-makan di luar di samping membuat tinjauan menu-menu yang ditawarkan aku biasa lihat beberapa kedai makan atau restoren menawarkan hidangan dalam bentuk set. Pelbagai nama diberikan kepada set-set makan tersebut seperti set yang meletakkan abjad-abjad di belakangnya, atau sekadar meletakkan nombor. Paling biasa kita jumpa; Set A - Nasi putih, tomyam (ayam/daging/seafood/campur), telur dadar, kailan ikan masin. Ini memang menu paling lame di hampir semua kedai makan. Tetapi walaupun diberikan pelbagai nama aku rasa belum pernah aku jumpa kedai makan atau restoren yang letak nama Makan Kenduri. Mungkin tauke kedai bimbang pelanggan makan tak mau bayar. Ye lah, tak pernah dibuat orang makan kenduri bila nak balik kena bayar.



2) Air bateri
Memesan air bateri sebagai menu pilihan adalah lawak yang paling lame. Sekiranya anda membaca majalah-majalah lawak yang terdapat di Malaysia, dan pada aku majalah tersebut makin lama makin hampeh, lawak sebegini sering di-recycle sehingga dah tak lawak lagi. Air bateri adalah air yang diminum oleh kenderaan sahaja.


Tapi yang aku tahu kereta-kereta sekarang pun dah tak banyak yang minum air bateri sebab majoriti prefer pakai bateri sel kering maka tak perlu susah-susah nak jamu minum pada kereta. Air bateri memang tidak dijual di mana-mana kedai makan. Kalau ada mana-mana kedai makan yang jual bersegeralah report kepada polis atau Kementerian Kesihatan kerana tidak mustahil tauke kedai tersebut termasuk pekerja-pekerjanya ada konspirasi mahu membunuh para pelanggan secara senyap.



3) Air selusuh
Air ini memang dikenali di kalangan wanita-wanita Melayu kerana ia memudahkan proses bersalin. Ada kawan aku yang bukan Melayu pun minum juga air ini tapi aku tak tahulah mujarab atau tidak pada dia kerana dia bukan beragama Islam kerana setahu aku air ini ada bacaan-bacaan ayat Al-Quran.



Air ini juga tidak boleh dipesan di kedai makan kerana air ini hanya diminum di saat-saat mahu terberanak. Kalau ada yang kedai makan yang jual, mungkin tauke kedai merupakan pengedar atau ada kawan kepada tauke tumpang letak di kedai dan boleh tuan kedai share komisyen dengan kawan beliau. Walaupun berkemungkinan boleh didapati di kedai-kedai makan atau restoren, aku yakin tidak ada yang memesannya untuk diminum bersama makanan yang ada kerana seperti yang aku beritahu, air ini hanya diminum di saat-saat mahu terberanak. Tidak ada mana-mana wanita di saat-saat mahu terberanak ajak suami singgah kedai makan nak beli air selusuh sebelum pergi hospital. Makanya kalau dibeli pun air selusuh ini ketika membuat pembayaran di kaunter. Tetapi awas. Walaupun air ini diminum di saat-saat mahu terberanak, air ini tidak dijual di hospital.




4) Air Yaasin
Ini juga merupakan antara minuman pilihan hati terutama bagi mereka yang mahu menduduki peperiksaan. Biasalah di saat-saat terdesak baru cari tuhan. Masa hati senang asyik berjoli mana ada ingat air-air begini. Aku pun sama sahaja. Aku mengata diri aku sendiri sebenarnya.

Letak sahaja botol air mineral time orang baca Yaasin

Aku rasa agak keji sekiranya ada kedai makan atau restoren menjual air Yaasin. Tak kiralah mana-mana kedai aku tetap rasa tak patut jual air ini. Cara mudah nak dapatkan air Yaasin, buat sahaja sendiri. Bacalah Yaasin sendiri atau pergi sahaja mana-mana masjid atau surau pada malam Jumaat. Pasti ada jemaah yang ramai-ramai baca Yaasin dan anda boleh tumpang letak botol air anda sendiri. Tapi ada juga yang jenis tak letak botol air tapi bila dah habis baca Yaasin dan berdoa boleh pula dia pergi rembat botol air orang lain. Huii tak tahulah berkesan ke tidak air tersebut ke atas dia.



5) Air sembahyang
Air sembahyang juga tidak ada dijual di mana-mana kedai makan atau restoren dan setahu aku tidak pernah lagi aku jumpa manusia yang minum air sembahyang. Aku tak tahu kalau ada mana-mana manusia yang setiap kali dia ambil air sembahyang dia tadah tiap titisan yang jatuh kemudian dia buat minum pulak. Meloya pulak tekak aku bila terbayang.


Sekiranya air ini dipesan di kedai makan dan pelayan terus hilang dan datang hidangkan kepada anda maka usahlah diminum. Mungkin juga permintaan anda akan dibalas dengan 'Tak masuk lagi waktu. Dah masuk waktu nanti baru ada air sembahyang'. Senang cerita tak payahlah nak tunjuk alim sangat sampai bila orang tanya nak minum air apa jawab air sembahyang pulak. Tak lawak pun padahal.




Bagaimana? Pernahkah anda memesan menu-menu ini di kedai makan atau restoren yang anda kunjungi? Apakah hasil yang anda perolehi? Atau mungkin selepas ini anda boleh cuba memesan menu-menu ini ketika mahu makan. Beritahu aku apa yang anda perolehi. Oh ya, sekiranya anda mengalami sengal-sengal badan tidak mustahil anda telah disentet oleh tuan punya kedai atau pekerjanya. Sekiranya anda tetap merasa sengal-sengal badan walaupun tidak memesan menu-menu ini, tidak usah syak yang bukan-bukan kerana aku rasa mungkin tukang masak letak banyak sangat ajinomoto sampai bila lepas kau makan rasa kering muluit dan tekak serta sakit-sakit sendi.













10 comments:

suffiakmal said...

HAHAHAHHA. sumpah lawak :D

TecerWidad said...

tecer finalist raja lawak akan datang. jangan lupa undi.

soooooour said...

air selusuh???baru tau....

TecerWidad said...

sudah pasti anda bukan wanita melayu
kan soooooour?

shuttet said...

pertama kali dengar air selusuh =)

Wawa Amran said...

Mmg takleh order pun.. Kalau order Tokei kedai halau dgn penyapu =P

yui92 said...

hahahadoiii

TecerWidad said...

shuttet: sudah pasti anda bukan wanita melayu kan shuttet?



Wawa: Dapat juga makan rasanya. Tapi makan penamparlah. By the way tahniah atas pertunangan anda!


yui92: sakit tang mana....

Wawa Amran said...

haha! mknan paling best!

TQ tcer.. =))

TecerWidad said...

Ya, sedap yang amat!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...