Wednesday, November 23, 2011

Perkara-perkara yang menjadi spoiler ketika 'bergayut'


Pernahkah anda dilamun cinta atau anda sekarang memang sedang bercinta? Jika soalan ini ditanya kepada aku, aku cuma akan ya untuk soalan pertama bermakna kisah cinta aku adalah past tense. Eceh. Nak habaq kata single lew tuewww. *GEDIK* Oh ya, konsep percintaan yang aku maksudkan adalah antara yang bukan mahram. Ye lah, kalau dah bukan bukan mahram sudah pastilah haram. Incest. Gila apa bercinta adik-beradik.

Apabila sedang berkasih-kasihan atau bercinta-cintaan sudah pasti handphone diibaratkan seperti blogger dan entri. Satu hubungan yang sangat rapat sentiasa memerlukan antara satu sama lain. tidak cukup update di Facebook dan Twitter, ianya tidak lengkap tanpa ber-sms atau 'bergayut' di handphone dengan pasangan anda. Yang ada blog siap dedicate entry special untuk si dia walaupun tak tahu ke orang lain dah menyampah dengar cerita bajet lovey-dovey mengalahkan suami isteri. Walau apa jua jenis komunikasi yang digunakan, ianya sudah pasti tidak sama dengan aktiviti bergayut di handphone. Tetapi tahukah anda terdapat beberapa perkara yang menjadi spoiler ketika mereka ini 'bergayut' dengan pasangan masing-masing. Hasil kajian ini diperoleh berdasarkan kajian ke atas diri sendiri dan sesi terjah separa liar ke atas responden-responden yang sedang bercinta.


1) Kredit tak cukup atau bil disekat
Kebiasaannya mereka yang bercinta sudah pasti memilih untuk bergayutan menggunakan handphone berbanding land line yang ada di rumah. Menggunakan land line boleh menyebabkan anda dibebel oleh emak dan ayah anda dan isi perbualan tidak mustahil didengari oleh adik-beradik anda yang telinga kuali walaupun suara sudah perlahan ibarat berada di dalam kelambu.



Andai tiada kredit atau kredit tamat tempoh atau bil kena potong sudah pasti derita di hati. Terbakar kampung nampak asap, terbakar di hati siapa tahu. Tidak mustahil sekiranya syarikat-syarikat telekomunikasi seperti Celcom, Maxis, DiGi atau U-mobile menghadapi masalah, tidak pasal-pasal mulut anda akan menjadi ringan untuk menyebut najis-najis ringan dan juga berat. Apabila syarikat-syarikat telco pilihan anda menghantar mesej berbentuk sebaran akan terdapat gangguan terhadap perkhidmatan sudah pasti anda tidak berasa tenteram dan mula mencari alternatif lain supaya dapat juga meneruskan aktiviti bergayut dengat pasangan anda. Anda harus ingat, walaupun papan tanda Anda Kini Berada di Wilayah Celcom hanya beberapa ratus meter dari rumah anda ia tidak menjamin talian Celcom di tempat anda selamat dari sebarang gangguan.




2) Handphone rosak
Kalau benda nak jadi, memang ia akan terjadi walaupun tidak disangka tambah-tambah kalau handphone baru beli. Situasi handphone rosak tidak hanya menjadi spoiler pada masa tersebut tetapi sudah pasti memberi kesan kepada poket anda. Tambah-tambah yang sedang belajar di universiti. Sanggup bangun pagi ponteng kelas pergi Sungei Wang atau Low Yatt cari handphone baru demi pasangan tercinta padahal kalau kelas pagi tidur buat tak tahu sahaja. Kalau dah rindu tahap dewa ada juga yang sanggup berjalan dari bilik ke bilik tanya kawan-kawan siapa yang sudi pinjamkan handphone.



3) Bunyi-bunyian asing
Bunyi-bunyian asing adalah bunyi-bunyian yang tidak termasuk dalam kategori pencemaran bunyi. Sekiranya anda tinggal di kawasan pelabuhan, bunyi kapal mengaum tanda sampai ke pelabuhan adalah alah bisa tegal biasa. Macam aku yang tinggal hampir dengan kawasan pekan dan kemudahan-kemudahan awam, hari-hari aku dengar lagu Maher Zain sampai aku dah boleh hafal turutan lagu-lagu yang dimainkan. Rumah aku juga dekat dengan pusat latihan JPA maka setiap hari boleh dengar sukarelawan sukarelawati JPA buat macam-macam latihan macam kena serang hendap pun ada. Kadang-kadang bunyi kontraktor tembak gunung ambil batu kapur yang juga dekat dengan rumah aku, boleh buat aku pegang dada terkejut ingat aku pula yang jadi mangsa serang hendap. Maka ini semua bukan dalam jenis bunyi-bunyian asing tetapi diibaratkan seperti background music yang kalau pasangan anda tidak dengar ketika bergayut di handphone sudah pasti mengesyaki anda berada di tempat lain.



Bunyi-bunyian asing yang aku maksudkan di sini adalah bunyi sendawa dan bunyi kentut. Ya pembaca-pembaca sekalian. Bunyi kentut dan bunyi sendawa merupakan antara spoiler ketika bergayut. Bayangkan di saat pasangan anda meluahkan rasa rindu dan kasih tiba-tiba anda terkentut dan bunyi pula tak ubah seperti motobot yang baru-baru nak hidup. Tidak mustahil pasangan anda akan bertanya Eh! Bunyi apa tu sayang? tapi pantas mengelak cakap ada mat rempit buat dajal depan rumah. Ada juga yang buat-buat batuk atau berdeham-dehem untuk menyembunyikan bunyi-bunyian asing begini.



4) Panggilan pulau
Panggilan pulau merupakan bahasa kiasan yang digunakan atau kalau bahasa mudahnya nak terberak. Situasi tak tahan nak terberak juga merupakan spoiler besar ketika sedang bergayut dengan yang tersayang. Sudahlah mula-mula tadi ada bunyian asing 'mat rempit buat dajal' dan sekarang 'dajal' dah betul-betul muncul pula. Hahahaha.

Situasi ini menjadi spoiler sekiranya ini merupakan kali pertama anda bergayut dengan si dia. Biasanya alasan-alasan yang digunakan untuk mengkaver situasi begini adalah dengan konon emak tiba-tiba panggil atau macam dengar ada orang bagi salam padahal ada' benda lain' yang dah bagi 'salam' tak tau berapa kali.






Mungkin ada banyak lagi perkara-perkara lain yang menjadi spoiler tetapi bolehlah aku katakan spoiler-spoiler lain adalah tahap biasa-biasa sahaja. Sekiranya anda sedang bercinta atau sedang ingin bercinta, apakah perkara-perkara lain yang ada rasa menjadi spoiler ketika bergayut dengan si dia. Kalau macam aku memang relax sahaja aku bagi tahu aku nak terberak. Kalau aku cirit-birit pun aku cakap saja. Buat apa nak malu. Selena Gomez yang comel tu pun berak jugak tau tapi aku tengok Justin Bieber nak jugak kat dia.








11 comments:

Muhammad Faris 'Azim said...

jarang dan tak pernah bergayut menyebabkan masalah di atas tidak timbul. ;)

TecerWidad said...

Bersabarlah saat indah kan menjelma jua (In-team)

yui92 said...

kahkahkah nombot tepon dia pun saya xdak

TecerWidad said...

nantilah tecer buat entri tips nak dapatkan nombor telefon (janji palsu)

khairul_bariyyah said...

weh3~ yg henpon rosak tu terasa wehhhh~ >__<

Pak Ngah Din said...

Saya rasa beruk tak pernah pun hadapi masalah2 diatas semasa dia bergayut

TecerWidad said...

khairul bariyyah: baru lepas makan cili ka? hehehehe


Pak Ngah Din: sebab gayut beruk dan gayut manusia tak sama. hehehe

suffiakmal said...

hahahahah :D satu lagi entry ohsem daripada tecer.

TecerWidad said...

Dah tahu dah memang owsem. Hikhikhik

Wawa Amran said...

Part panggilan pulau selalu jadi tp dia lar selalu kene panggil.. Memang spoil.. Ceit! Kalau die cakap nak mintak kebenaran dgn nada manja yg menggelikan, nak gie memerut lar tue.. Tak senonoh sungguh.. ish3~

TecerWidad said...

Hahahaha. Tak apa. Yang penting dia berterus terang.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...