Tuesday, March 13, 2012

Kisah budak-budak kelas belakang



Sekali sekala hapdet tentang sekolah, kisah kelas belakang selalu ada terselit. Ada yang macam tak percaya, sungguhkah budak kelas belakang di sekolah harian tempat aku mengajar gitu sekali gayanya. Layan bukti sekejap.



Memandangkan aku sendiri otak tepu tak tau nak hapdet apa, maka boleh juga aku berkongsi-kisah-kisah yang aku alami sendiri tanpa ada unsur fitnah mahupun kejian atau cemuhan.



1) Tak aptudet
Mereka tak aptudet dengan branded stuff.  Tak perlulah aku nak ulang cerita. nanti nampak sangat aku ni otak tepu tak ada idea nak hapdet sampai ulang cerita-cerita lama dan sanggup pula taip dua kali.




2) Biodata
Ada satu ketika aku masuk kelas nak mintak biodata mereka. Belum habis explain dah tanya biodata tu apa. *___*. Lepas dah habis explain semua pakat kalut cari kertas. Ada sorang budak lelaki duduk tepi tingkap badan bulat-bulat tak buat apa. Dah la pesen mata kuyu memang mengundang kesian. Maka aku terus pi dekat dia, tanya,

'Ni pasaipa tak buat apa ni?'

Diam. Muka macam nak menangis.

'Awat ni? Kalau tak habaq macam mana saya nak tolong?'

'Saya tak tau nama mak saya...' teruih ayaq mata dia berlenang. Aku pun cuak jugak tapi tetap nak tanya.

'Pasaipa tak tau nama mak? Mak ada dak gi?'

'Mak ada.'

'Dah tu?'

'Chek tak dok ngan mak' teruuih dia bahasa diri dia Chek. Chek tu maksudnya saya.

'Mak pi mana?'

'Mak duk kat Nibong Tebal.' Dalam ayaq mata duk bercambah keluaq gagah dia jawab soalan aku.

'Mak tak balik ka mai tengok?'

'Dakkkkk' lagi laju ayaq mata dia turun sampai aku pun dah takmau tanya apa dah. Kawan-kawan yang kenal dia bagitau dia duduk dengan tokwan. Memang tak pernah jumpa mak dia. Tapi dia tau mak dia da lagi. Tiba-tiba aku rasa syahdu. Sungguh kesian. Wei mak, baliklah tengok anak ni. Dah reti beranak retilah jugak bagi kasih sayang. Anak dah besar godang umur 13 takkan tak mau mai tengok langsung.




3) Nombor oh nombor
Awal bulan tiga PK HEM mintak aku isi buku daftar enrolmen pelajar baru. Dah pegang kelas form 1, sumpahlah semua budak dalam kelas tu budak baru. Dalam aku semangat nak isi, ada pulak yang tak bagi nombor ic (rhyme). Terus aku angkut buku pi kelas niat nak tanya dengan harapan budak tu boleh bagi terus nombor ic secara live.

'Tecer, saya tak ingat nombor kad pengenalan'

Aduhailahnya. Nombor ic sendiri pun tak ingat. Terus aku suruh dia pi telefon rumah, minta nombor ic. Siap aku pesan, suruh bawa pen dan kertas. Tak suruh, tak dibawanya. Tapi, budak tu buat aku sedih dua kali;

'Tecer, nombor tepon mak saya pun saya tak ingat'

*Nak kata apa??????*



4) Nama
Kelas belakang yang aku pegang ni ada 30 orang. Dalam tiga puluh orang tu aku perasan ada sorang budak laki yang kalau aku tengok buku, kertas jawapan dia cuma tulis Sharul. Nama diberi Muhamad Sharul Niezam bin Zakaria. Sekali sekala kalau aku teringat aku pesan suruh tulis nama penuh tapi Sharul tetap dengan nama pendek dia saja. Sebab aku tak berapa puas hati aku panggil dia tanya kenapa tak tulis nama penuh,

'Saya tak reti eja cikgu. Sharul tu pun puaih saya hapai'


*Nak kata apa??????*






Setakat 8 bulan aku di sini, ini adalah antara perkara-perkara yang sungguh-aku-tak-boleh-lupa. Pernah jugak aku tanya apa tema kemerdekaan. Dia boleh jawab peperangan! Mungkin dia ingat dia duduk di Palestine. Sungguhpun budak-budak ni tak cerdik, aku tak pernah kata mereka bodoh. Habis marah pun aku kata 'tak cerdik'. Aku jaga mulut aku dari kata mereka bodoh sebab aku percaya pada karma. Ini aku dengar ada guru yang mengajar di SBP sambil turun tingkap marah budak-budak dan dipanggilnya lembu. Tak kisahlah bagaimana salahpun manusia, janganlah nak samakan dengan binatang. Janganlah dipanggil bodoh atau bahlul atau apa saja yang sewaktu dengannya. Kalau satu hari ini pelajar dah besar panjang, berselisih tepi jalan tapi tak tegur anda, mungkin silapnya datang dari anda sendiri.






Entri paling berguna


Assalamualaikum.
Salam sejahtera.
Salam perpaduan.


Menaipnya aku di sini adalah tak lain tak bukan untuk mengemaskini blog sendiri yang sekian lama terabai. Sila jangan nilai mengatakan aku tidak bertanggungjawab kerana mengabaikan blog sendiri. Berblog itu bukan fardhu ain. Maka tak salah kalau aku abaikannya. Dosa pun tidak (aku harap).


Sebelum aku meneruskan ke pokok pangkal isi cerita, haruslah aku cerita kenapa aku jarang menghapdet blog. Bagi yang tidak berminat, boleh terus langkau ke perenggan yang bermula dengan huruf M. Dewasa ini beban seorang guru sudah tidak sama seperti guru zaman mak-mak ayah-ayah kita. Maka sungguh aku rasa terbeban sehingga mengajar pun dah jadi perkara kedua. Boleh kata hari-hari ada saja kerja pengkeranian yang cikgu kena buat yang secara tidak langsung merencatkan kerajinan aku menghapdet blog. Lelaki beriman, kaya dan bujang sila masuk meminang dan arahkan aku berhenti kerja kerana sesungguhnya kalau boleh bermalas-malasan di rumah sungguh bagai di syurga dunia. Lelaki tak handsome pun tak pa. Tak handsome, boleh tutup lampu.


Tahukah sekarang attendance perlu diregisterkan secara on-line. Dapat pula kelas belakang yang nombor ic sendiri pun tak ingat. Kelas yang depan-depan boleh mintak ketua kelas tolong hantar ke pejabat. Kelas aku pula dalam seminggu ada juga lambat sekali dua kes ketua kelas tak datang atau terlupa. Alasan terlupa tu kadang-kadang buat aku nak mencarut secara live tetapi kerana mengamalkan nilai-nilai murni, sabar diletakkan di hadapan. Lagipun anak ustaz. Walaupun iman tak dapat diwarisi, harus juga berusaha meningkatkan iman (tazkirah diri sendiri). Aku pun tak faham macam mana boleh terlupa sedangkan hari-hari dia kena buat. Mungkin lepas ni kena suruh amalkan diet ikan. Barulah al-'aqlul salim fil jismi salim.


Tak cukup dengan attendance, keputusan periksa ujian bagai kena online jugak. Online yang sekolah satu hal, yang KPM satu hal. Dah jadi dua hal kat situ. Paling nak mencarut bila kita dah update datang pula es you peperiksaan kata kita tak hapdet lagi. Pun kena sabar lagi dan online lagi sekali dan hapdet satu-satu. Katanya sekarang ni kementerian dalam percubaan nak adakan jawatan pembantu guru. Ada dua tiga sekolah (bukan di dalam daerah aku) dah dapat. Tapi bertambah sakit hati bila pembantu guru diletakkan di pejabat. Ewah ewah. Tak cukupkah kerani lima orang yang ada pembantu guru pun nak dicekau. Takpa, kat akhirat nanti, sila jawab dengan Tuhan. Sekian.


Makanya apabila asyik kena sabar-sabar, balik rumah terus otak jammed. Nak buat buat pun tak lalu. Buku budak pun selalu miss nak tanda. Cara nak hilangkan stress haruslah tidur dengan nyenyak tanpa gangguan. Kalau datang angin rajin, buka blog dan tekan new post. Duduk khayal dalam lima minit, tak dapat idea. Sungguh otak dah tepu.


Tapi hari ini sungguh berkobar-kobar. Matlamat nak hasilkan entri paling berguna. Jadinya ada idea dak nak suruh aku hapdet pasal apa?






p.s. Aku harap entri ni cukup berguna. Kalau tak berguna untuk anda, biarlah berguna untuk aku.







Tuesday, March 6, 2012

Mangsa melucah



'Diriku telah ternoda....'




...blog aku mengadu hiba. Sobs.





Kenapa carian lucah begini sampai ke blog aku? Sudahlah description diriku anak ustaz yang imannya tak dapat diwarisi. Dan tiba-tiba terasa sungguh keji kerana carian lucah begini muncul secara istiqamah.








Kenapakah harus melucah di blog aku? Haruskah aku mencarut kepada anda? Dan tahukah anda aku mempunyai kebolehan mencarut secara berjemaah?







Okay, tang phrase awek ketiak bersih tu mungkin tak berapa lucah tapi yang kantoi gay raba kawan asrama tu haruslah aku belasah macam cerita Dabangg. Apa yang tak senonoh sangat ni? Marah tau dak?! Marah nih.







Yang ni paling horror sebab nak mengandungkan bini kawan. Mengandungkan bini sendiri tak cukup gamaknya sampai bini kawan pun nak sapu jugak. Tapi setahu aku tak ada pulak aku buat entri kisah laki bini memandangkan status aku yang bujang.















Pesanan penaja dari anak-ustaz-sekolah-agama-iman-tak-dapat diwarisi, ayuh sembahyang taubat secara berjemaah kerana telah membaca entri berbaur lucah aras dua. 



Saturday, March 3, 2012

Evolusi Tudung Sekolah di Malaysia



Memilih kerjaya sebagai Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (bunyi hebat sikit) memaksa aku berhadapan dengan pelajar. Selain dari mendidik, mengajar dan membuat observation tentang tingkahlaku dan attitude mereka, aku juga mengambil kesempatan melihat cara pelajar sekolah hari ini berfesyen. Sedar tak sedar, tudung sekolah telah berevolusi sama ada dari sudut material tetapi juga fesyen. Aku masuk sekolah darjah satu terus pakai tudung. Maklumlah, anak ustaz bakhanggg. Makanya secara tidak langsung dapatlah aku mengimbas kembali fesyen-fesyen tudung dari zaman aku bersekolah sehingga hari ini di mana aku masih lagi berada di dalam persekitaran sekolah.



Aku mula bersekolah rendah pada bulan dua belas tahun 1989. Ketika itu sesi persekolahan yang baru bermula pada bulan dua belas dan berakhir pada bulan sepuluh, kalau tak silap akulah. Bulan sebelas cuti akhir tahun. Tapi kemudiannya ditukar dan aku pun tak sedar masa bila dia tukar. Memandangkan aku merupakan anak kepada seorang ustaz sudah pasti aku memakai tudung untuk ke sekolah. Aku bersekolah di sesi petang dan memandangkan aku tinggal di sebuah bandar, aku mendapati kesedaran memakai tudung ketika itu agak rendah. Kesudahannya aku merupakan satu-satunya umat yang pakai tudung. Tudung ketika zaman tu tak macam tudung sekarang. Lebih kurang macam serkup saja. Ada tali kat belakang. Bini Ustaz bila ikat mesti buat reben.

Tudung jenis scarf


Aku ingat nak upload gambar zaman aku sekolah tapi macam lucu dan sudah pasti aku akan dibahankan oleh pembaca-pembaca blog aku yang memang suka sangat kalau dapat peluang gelakkan aku. Selain daripada ada tali kat belakang, dekat bahagian atas ada bunga-bunga kecil yang timbul. Nampak comel juga tapi sebenarnya dah kalau yang pakai tu comel, comel ja semua benda yang dia pakai. Ekekeke. Tapi yang paling aku tak puas hati guru kelas aku suka cakap aku pakai topi. Tapi sebab masa tu masih kanak-kanak dan jiwa suci berhati mulia maka sekadar senyum-senyum walaupun tak berapa puas hati.



Setelah dua tahun, tudung sekolah berevolusi menjadi seperti tudung labuh yang ada hari ni. Cumanya tak besar. Tudung tiga segi yang didatangkan dalam dua jenis material. Satu, tudung kain licin yang suka buat perangai. Aku selalu juga naik angin sebab susah nak lipat dan dibentukkan. Kalau dan berjaya bentuk kepala rasa macam nak bekukan kepala supaya tak bergerak-gerak. Kalau angin tiup mula rasa berdebar-debar risau tudung terkelepek terus jadi tak cantik dan radar marah akan meningkat secara tiba-tiba. Maka untuk menyelesaikan masalah Bini Ustaz akan selit jarum kiri dan kanan tapi jarum yang diselit bukan jarum peniti. Dulu-dulu jarum yang jenis ada kepala. Ada macam-macam warna dan aku kalau calour tak sepasang, tak sama mula nak tarik muka tunjuk protes. Nampak tak, kecik-kecik lagi suka melawa. Hahaha.

Tudung lipat bulat tapi masih tak berjaya tutup dahi jendul


Selain tudung kain licin, ada juga tudung dari material kain jersi. Biasanya tudung jenis ini ada kerawang di hujung. Tudung jenis ini pandai menjaga akhlak, tak buat perangai dan sungguh beradun. Boleh lipat dan bentuk dengan mudah dah selalu rasa semangat nak pi sekolah. Ya, tudung memainkan peranan yang penting. Kalau dia duk buat perangai mula terganggu mood nak pi sekolah.

Tudung dari material jersi



Bila dah naik darjah lima, semua sudah pakai tudung licin. Tudung dari kain jersi sudah tak glamer maka secara terpaksa aku pun mengucapkan selamat tinggal. Tetapi tudung kain licin ini sudah tak begitu licin. Tudungnya sudah sedikit berat dan agak mudah dibentuk. Zaman kanak-kanak biasalah, semua tudung lipat bulat saja. Kadang-kadang terlebih nak bulat sampai jadi bersegi maka menutup dahi. Bila teringat memang nak tergelak tapi bila ingat dosa pula, ok, tak baik gelakkan orang.

Namun demikian, apabila menjejakkan kaki ke sekolah menengah, tudung mula berevolusi dari segi cara ia dibentuk. Ada yang nampak comel, ada yang nampak ntahapapa sehinggakan menjadi mangsa kutukan pelajar lelaki yang dia ingat dia handsome sangat pakai songkok tinggi buat senget sebelah macam style P.Ramlee.


1) Bentuk bulat
Tudung dilipat bulat dan jarum peniti diselit di kiri dan kanan. Ya, zaman aku belajar di sekolah agama, kami pelajar perempuan diwajibkan melipat (bentukkan) tudung dan pakai jarum di kiri dan kanan. Masa zaman sekolah rasa nak marah tapi bila dah besar bersyukur sebab sesungguhnya aku memang tak boleh kalau tak lipat tudung maka setiap masa nampak kemas. Budak perempuan pakai tudung tapi tak lipat dan tak bentuk nampak hodoh dan serabai dan hilang comel.


Biasa student yang naive dan baik-baik memang lipat tudung biar jadi bulat saja. Memang selalunya akan nampak comel dan baik dengan lipatan tudung jenis begini.

2) Bentuk muncung
Aku tak tahu kenapa zaman aku sekolah budak perempuan yang lipat tudung jadi muncung dikatakan sedikit nakal. Ok, untuk aku mungkin applicable -___- Apabila menginjak remaja mula sedar dan ada kesedaran untuk nampak cantik dan comel sesuai dengan peningkatan usia. Memandangkan memiliki wajah bujur tak berapa nak sireh maka sedar lipat bulat sungguh tak comel kerana itru beralih kepada lipatan jenis muncung.



Tudung yang dilipat muncung juga kadang-kala menjadi teguran sebilangan ustazah. Aku juga tak faham apa rationalnya mereka menegur tapi pada aku lipatan dan bentuk tudung sebenarnya bergantung pada bentuk muka dan wajah. Fesyen ini dipanggil lipatan muncung kerana bentuk di bahagaian atas (rujuk bahagian yang dibulat warna merah dalam gambar). Masa aku di sekolah asal nampak cermin mesti berhenti sam bil guna jari telunjuk sebelah kanan tolak-tolak ke atas bahagian lipatan tudung supaya muncungnya sentiasa memunjung dengan tajam. Mungkin waktu tu aku fikir, lagi tajam muncung tudung, lagi segak. Kahkahkah.


3) Lipat sebelah
Ini fesyen budak malas. Aku selalu tengok kakak aku buat. Cara biasa melipat tudung adalah tudung dilipat ke dalam tetapi fesyen lipat sebelah ini, bahagian tepi tudung sama ada sebelah kiri atau kanan di tarik ke luar. Secara automatik ia akan menghasilkan bentuk atau lipatan tudung yang tajam. Tapi awas, ia hanya di lipat di salah satu bahagian. Lipat dua-dua belah tak cukup cun katanya.


4) Selit plastik keras
Bagi yang baru-baru belajar palai tudung tak reti nak lipat tudung mengambil inisiatif menyelitkan plastik keras yang dipotong menjadi rectangle. Hasilnya tudung akan dibentuk cantik, sedikit membujur tetapi dua kali pandang nampak macam serombong kapal. Kahkahkah. Tak baik betul mulut. Maka aku rasa kecacatan kecil itu menyebabkan fesyen ini tidak begitu mendapat perhatian dan kurang mendapat sambuatn dan hasilnya tidak kekal lama.



Zaman sekarang budak sekolah masih pakai tudung licin. Ada yang sangat licin sampai nak dibentuk pun payah, ada yang jenis keras sikit maka mudah dibentuk dan cikgu yang tengok pun tak rasa serabut dan meluat. Walaupun majoriti perempuan hari ini memakai tudung dari material jersi yang ada awning, peraturan sekolah tidak membenarkan para pelajar memakai tudung tersebut. Ada macam-macam nama untuk tudung tersebut tapi aku memang panggil tudung Indon. Aku syak tudung ini berevolusi dari fesyen selit kertas keras yang tidak mendapat sambutan ketika zaman aku bersekolah dahulu.



Budak zaman sekarang bila pakai tudung suka nak sanggul rambut tinggi-tinggi padahal rambut sejemput sahaja. Sekali tengok macam orang dalam pantang. Kalau tudungnya labuh mungkin boleh dimaafkan, ini tudung singkat bukan setakat nampak dua tali tapi kalau toleh laju-laju boleh nampak leher tengkuk segala.





Setiap perkara yang ada di dunia ini akan berevolusi. Manusia juga berevolusi. Tapi bukan macam teori Darwin yang tak cerdik tu. Makanya sudah pasti tudung juga berevolusi. Pesanan aku untuk semua perempuan, tak pakai tudung tak dosa, yang tak tutup aurat tu yang berdosa. Agak tak jumpa tudung lilit dengan selimut pun jadikkkk.






LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...