Friday, February 15, 2013

Sebab-sebab pelajar sekolah bergaduh



Profession sebagai pendidik sedikit sebanyak menjadikan diri sebagai polis. Berbekalkan vokal yang halus tetapi lantang suara aku mampu mengalahkan pelajar-pelajar Akademi Fantasia yang tak ada satu pun kemenjadiannya. Kalau polis menggunakan cota dan pistol sebagai senjata, guru di sekolah hanya menggunakan suara, pembaris atau rotan. Aku guna suara dan pembaris. Pembaris besi. Aku pernah gunakan rotan sekali saja. Guna rotan tak practise dan malang memang tak ada bau macam kentut. Sewaktu menggunakan rotan aku tertibai diri sendiri. Sebab aku pendek dan rotan tu boleh tahan panjang. Rotan dah makan tuan maka aku humban rotan jauh-jauh. Pembaris besi lebih banyak digunakan ketuk meja berbanding tibai budak-budak degil di sekolah. Aku tibai tangan saja.


Bila baca perenggan pertama dengan tajuk entri haram tak ada kena mengena. Tapi tak apa. Haram yang ini kalau buat tak termasuk dosa besar. Dosa kecil pun tidak. Kali ini aku ingin bawakan kepada andasebab-sebab pelajar sekolah bergaduh. Mengajar di sekolah harian yang masing-masing nak tunjuk hero memang hari-hari boleh lihat bergaduh kecil sehinggalah yang besar.



1. Pergaduhan senior-junior
Ini merupakan pergaduhan yang tidak asing lagi. Tak kira yang lelaki mahupun perempuan yang mana ada gen pembuli di dalam badan biasanya memang mencari kesempatan membuli. Kebiasaannya kes bergaduh di antara senior dan junior mencakupi hal remeh temeh tetapi dibesar-besarkan macamlah serius sangat.


Contoh paling hampeh yang aku ingin kongsikan di sini adalah berdasarkan kisah benar yang berlaku di sebuah sekolah berasrama. Sekolah berasrama sudah pasti menyediakan pelbagai kemudahan untuk para pelajar seperti dewan makan, padang dan surau. Bagi yang tidak pernah tinggal di asrama boleh jadi tidak tahu bahawa surau juga dijadikan tempat melepak dan menculas. Bagi yang tinggal di asrama tapi tak tahu sungguhlah anda memang naif tetapi naif yang tidak comel.. Hehehe. Kebiasaannya port-port di surau seperti sudah ditanda oleh kumpulan-kumpulan pelajar. sebagai contoh, tiang nombor lima dan enam dalam surau tempat pelajar tingkatan dua duduk, maka pelajar tingkatan satu yang baru masuk jangan mengada nak labuh punggung kalau takmau kena terajang di asrama kelak. Yang berlagak otai dan seniorlah sangat biasanya suka duduk di luar, di koridor surau. Ada satu hari pelajar tingkatan empat yang tak adalah ramai sangat duduk melepak di koridor luar surau yang biasanya port pelajar senior yang bajet abang besar maka perlu dihormati dan sekaligus mempromosi tagline jangan usik kawasan kami. Dek kerana tingkatan empat duduk tempat si kumpulan senior maka balik asrama terus jadi kes sepak terajang. Kalau dah berasa hebat dan kuat hendak saja aku poskan budak-budak begini ke Palestine. Lawanlah dengan Zionis. Kurang-kurang dapat pahala mati Insyaallah ke syurga.

Taken from here

Yang perempuan juga bergaduh antara senior dan junior. Motif-motif pergaduhan juga biasanya tidak matang seperti menggunakan ampai pelajar senior, menggunakan bilik air pelajar senior dan macam-macam lagi yang sungguh tidak berbaloi untuk digaduhkan. Namun demikian pelajar perempuan jarang berlaku bergaduh sehingga melibatkan fizikal. Pergaduhan lebih kepada memboikot atau yang perasan besar dan hebat akan kenakan team junior dengan objektif memalukan mereka di khalayak ramai.




2. Kata-mengata dan ejek-mengejek
Ini memang berlaku especially kalau dari rumah antara adik-beradik memang sudah jadi tabiat ejek mengejek dan kata mengata. Kadang-kadang siap ada lagu khas tapi sungguhlah tidak layak untuk ke Juara Lagu. Lagu paling glamour zaman sekolah 'Lan lan tak, lan pala (kepala) botak' dan siapa yang nama bunyi ada lan tak kira awalan atau hujung memang selalu jadi mangsa dituju lagu tak best begini. Bila bergaduh putus kawan lagu favourite 'Tak mau kawan sudah, namanya Dolah, teteknya sebelah'. Memang tak tercapai dek akal kerana entah siapa yang tak mahu dikawan disabitkan dengan Dolah. Dan terus sebut tetek sebelah. Ini kes kanser payudara atau macam mana?


Pernah sewaktu Hari Kokurikulum di sekolah budak perempuan bergaduh dan siap bertumbuk. Puncanya budak yang ditumbuk sebarkan cerita dia anak angkat. Budak yang menumbuk ajak geng tabuh secara berjemaah dan ikut hati aku rasa hendak aku tabuhkan saja budak yang menumbuk itu. Apa yang nak terasa hati sangat kalau anak angkat? Lainlah direka cerita anak tidak sah taraf. Yang itu aku pun join sekaki. Hehehe. Bukan tumbuklah. Join sekaki menasihati. Bunyi sahaja kaki. Tapi aku yang tak cukup tinggi dan badan tak besar mana memang tak berani nak gaduh-gaduh melibatkan fizikal melainkan dengan anak-anak saudaraku yang masih tak cukup inci. Itu memang lawan aunty. Hihihi




3. Nak tolong cikgu
Menjadi guru yang pandai melawak, selalu tersenyum memang untung sebab budak sekolah memang berebut nak tolong. Kadang-kadang datang kelas aku cuma bawa buku rekod dan pencil case tetapi bila terserempak di tengah jalan berebut nak tolong bawa. Pernah sekali berebut nak bawa jatuh pencil case aku. Tapi sebab baik hati aku tak marah. Ecewahhh nak jugak puji diri sendiri. Ya, setakut jatuh pencil case tak marah. Cuba jatuhkan handphone aku. Mahu aku berkicau sepanjang hari. Mahu boleh dengar suara halilintar aku serupa sudah ada build-in microphone di anak tekak. Bergaduh berebut nak tolong cikgu nampak comel di mata aku. Sebab terasa diri disayangi especially macam aku yang terang-terang garang macam mak tiri.





4. Berebut kawan
Dari zaman tadika, masuk sekolah rendah sehingga sekolah menengah bergaduh berebut kawan memang betul-betul terjadi. Aku pun tak faham kenapa berebut nak berkawan? Apa yang best sangat dengan kawan seorang tu pun aku kurang pasti. Boleh jadi yang seorang itu hari-hari belanja dia makan maka bila tak ada dia rabaklah poket sendiri. Boleh jadi juga kawan budak pandai dan rajin. Boleh tiru buat kerja rumah. Hahaha. Pada pengamatan aku kes berebut kawan berlaku di kalangan pelajar perempuan sahaja. Kaum adam tak kisah dan langsung tak peduli lantak sahaja nak kawan dengan siapa. Biasa yang suka berebut kawan hati jenis lembut. Dipukul angin pun menangis barangkali. Leceh. Aku memang tak suka jenis kawan nak geng lepas tu dia seorang saja nak bolot. Ini kalau mak ayah meninggal sudah pasti semua harta nak bolot.



5. Berebut jantan/betina
Yang ini memang rasa nak bagi kaki. Kejadahan apa nak berebut jantan sehingga sanggup bergaduh bertumbuk bagai. Di mata mereka pakwe sekolah yang gagah perkasa gentleman jalan terjengket-jengket adalah bidadara dunia. Makanya harus dipertahankan dengan bergaduh bertumbuk dan mencerca kaum sendiri. Bila bosan kadang aku layan Youtube cari pasal budak sekolah bergaduh. Dahsyat. Ini kalau buat bini hari-hari bergusti makanya yang si lelaki elakkanlah dari dapat bini sebegini. Ada yang pendek akal dua budak perempuan yang boleh tahan cerdik bergaduh berebut jantan kelas belakang. Kes begini afdhal ditampar dahulu dengan harapan dapat keluar dari kegelapan dan memperoleh kewarasan, kemudian barulah dinasihat.

Pakwe sekolah juga bergaduh berebut betina. Hahaha. Sungguh aku tidak faham kenapa nak rebut. Adakah betina yang direbutkan tolong basuh baju, tolong masak, tolong sedia makan sehingga nak rebut dengan bertumbuk bagai. Terjadi juga pergaduhan sehingga melarat ke luar sekolah. Yang betina tepuk tangan berasa gah menjadi rebutan padahal kalau setakat budak kelas paling hujung yang kalau suruh tulis nama tercabut segala bulu, memang buang masa tak ada faedah nak rasa bangga.







Setiap hari manusia bergaduh. Macam aku bergaduh melawan nafsu. Bangun pagi bergaduh dengan nafsu tidur. Kadang kala berlanjutan berperang dengan syaiton kerana liat nak bangun subuh. Amacam? Ada unsur keustazahan tak? Hahaha. Waktu makan bergaduh dengan lemak-lemak yang degil tak mahu keluar sewaktu beristinjak. Pendek kata memang sehari lebih lima kali aku bergaduh. Budak sekolah kanak-kanak ribena tak cukup matang apatah lagi. Macam-macam perkara hendak dijadikan sebab bergaduh. Bergaduh melawan nafsu, itu jihad paling besar. Tapi yang mana bergaduh berebut jantan, berebut betina, dua perkataan aku nak bagi...bangang abadi.











8 comments:

myfreeminded said...

Rindu lah pulak zaman mengajar kat sekolah dulu. :)

Hikaru Yui said...

sebagai pelajar yg berbudi bahasa, saya mmg jarang gaduh2 ni...

*sebenaqnya sbb xberkawan sgt dgn org.. ye lah tak gelemer...hehe

faizal abd fathi said...

bab gaduh ni sebenarnya meninggalkan kenangan.. ye la masa tu nak jadi hero/heroin...bila ingat balik lawak pun ada

linda isabell said...

"bangang abadi" hahaha....! power ayat tecer mcm ultraman

TecerWidad said...

Myfreeminded: yg jadi cikgu ni cemuih dah. Cemuih sebab banyk kerja.

Yui: Anda terer bergaduh mulut. Itu pasti. Hihi

Faizal: Tgk muka tu nampk dah gaya nk jadi hero.

Linda: Nak jadi macam ultraman tak mampu. Tak ada super power. Kita ada Ayah Pin versi local ultraman. Hihi

Cikgu Norazimah said...

betul2 !! terjatuh hati dekat blog ni..kita sama2 guru, so fahammmm sangat2 !! jangan ler segan2 jenguk ke blog cikgu junior ni..hehe

http://cekgunorazimah.blogspot.com/

kak nizs said...

Apa harus kita buat kalau dah dapat amaran terakhir?

kak nizs said...

Apa tindakan harus kita buat kalau dah dapat amaran terakhir

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...